KDV Genel Uygulama Tebliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair Tebliğ (Seri No:52)
04.11.2024KDV Genel Uygulama Tebliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair Tebliğ (Seri No:52)
31 Ekim 2024 tarihli Resmi Gazete’de 52 Seri No.lu Katma Değer Vergisi Genel Uygulama Tebliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair Tebliğ yayımlandı.
Tebliğde özetle aşağıdaki konularda düzenlemeler yapıldı;
• KDV iadelerinde parasal sınırların yükseltilmesi,
• Deniz, hava ve demiryolu taşıma araçlarının tesliminde, tadil, bakım ve onarımında, imal ve inşasına ilişkin alımlarda KDV istisnası,
• Liman ve hava meydanlarında sunulan hizmetlerde KDV istisnası,
• Altın, gümüş, platin ile ilgili arama, işletme ve zenginleştirme faaliyetlerinden doğan mahsuben iade talepleri,
• Devrolan ve bölünen kurumların devredilen KDV tutarının indirimi,
• KDV iadelerindeki esas usulün vergi incelemesi olarak belirlenmesi ve yeni eklenen A1, A2 bölümleri,
• Yüklenilen KDV’nin önceki dönemlerde indirim durumu,
• İTUS ve HİS sertifikalarının talep edilmesine ilişkin hadlerin artırılması,
• Yabancı devlet kurum ve kuruluşları tarafından deprem nedeniyle yapılacak yardımlara KDV istisnası sağlanması,
• Karşı tarafa yükletilen avukatlık ücretlerinde belge düzeni,
• Devlet üniversite ve hastaneleri, belediyeler ve benzeri kurumlara yatırım teşvik belgesi kapsamında KDV istisna belgesi verilmesi.
1- Mahkemelerce Hükmolunan Avukatlık Ücretlerinde Belge Düzeni,
Avukatlar, serbest meslek kazancı kapsamında aldıkları paralar için davayı kazanana serbest meslek makbuzu düzenler ve makbuzda alınan tutar üzerinden KDV hesaplayıp ayrıca gösterirler.
Bu Tebliğin 1 inci maddesiyle yapılan düzenlemeyle, davayı kaybeden tarafın avukata doğrudan veya icra/iflas müdürlükleri aracılığıyla ödemesi durumunda serbest meslek makbuzunun doğrudan davayı kaybeden adına düzenlenmesi gerektiği açıklığa kavuşturulmuştur.
Düzenlemenin yürürlük tarihi 31/10/2024 ‘dür.
2- Etüd, Plan, Proje, Danışmanlık, Denetim Hizmetleri Tam Tevkifata Tabi Tutulamayacak,
5018 sayılı Kanun kapsamına giren kuruluşlara yapılan tebliğde sayılmayan hizmetler ile Devlet Malzeme Ofisine yapılan teslimlerde olduğu gibi, etüd, plan, proje, danışmanlık, denetim hizmetleri tam tevkifata tabi tutulamayacaktır.
Açıklamanın yürürlük tarihi 31/10/2024 ‘dür.
3- İnceleme, YMM Raporu veya Teminat Aranılmaksızın Yapılacak İade Limiti,
KDV iadelerinde inceleme, YMM raporu veya teminat aranılmaksızın yapılacak iade limiti 10.000 liradan 50.000 liraya çıkarılmıştır. Bu düzenlemenin yürürlük tarihi 31/10/2024’dür. Buna göre Ekim 2024 döneminden itibaren talep edilen nakden veya mahsuben iadelerin 50.000 TL’yi aşmayan kısmı, aranılan belgelerin tam olarak verilmesi şartıyla inceleme raporu, YMM raporu veya teminat aranmaksızın yerine getirilecektir.
4- Gövde Boyu 24 Metrenin Altında Olan Teknelerde KDV İstisnası Uygulanmaması,
KDV Kanununun 13/a maddesinde düzenlenen; deniz araçlarının imali, inşası, teslimi, tadili, bakımı ve onarımında uygulanan KDV istisnasından gövde boyu 24 metreye kadar olan tekneler ile gezi, eğlence, spor ve amatör balıkçılık gibi faaliyetlerde kullanılan özel tekne ve özel yat kapsamında olan teknelerin yararlanmaması öngörülmektedir. Bu uygulama 31/10/2024 tarihinde yürürlüğe girmiştir.
5- Gövde Boyu 24 Metrenin Altında Olan Deniz Araçlarına Verilen Liman Hizmetlerinde KDV İstisnası Uygulanmaması,
Gövde boyu 24 metreye kadar olan deniz araçları ile gezi, eğlence, spor ve amatör balıkçılık gibi faaliyetlerde kullanılan özel tekne ve özel yat kapsamında olan teknelere, deniz motosikletleri, paraşüt çekme tekneleri, sürat motorları gibi araçlar için limanlarda verilen hizmetlerin KDV Kanununun 13/b maddesinde düzenlenen istisnadan yararlanamayacaktır. Bu uygulama 1/9/2024 tarihinden geçerli olmak üzere yürürlüğe girmiştir.
6- Altın, Gümüş, Platin ile İlgili Arama, İşletme ve Zenginleştirme Faaliyetlerinden Doğan Mahsuben İade Talepleri,
Bu Tebliğin 8 inci maddesiyle, altın, gümüş, platin ile ilgili arama, işletme ve zenginleştirme faaliyetlerinden doğan mahsuben iade taleplerinde mükelleflerin, yalnızca gerekli belgeleri sunmaları yeterli olacaktır. İade miktarına bakılmaksızın vergi inceleme raporu, YMM raporu veya teminat aranmadan iadeler yapılabilecektir.
Eski düzenlemeye göre, bu işlemden kaynaklanan ve 10.000 TL’ye kadar olan mahsuben iade talepleri vergi inceleme raporu, YMM raporu veya teminat gerekmeksizin karşılanabiliyor, ancak 10.000 TL üzerindeki kısım için bu belgelerden biri talep ediliyordu.
Yapılan düzenlemeyle, mükelleflerin bu işlemden kaynaklanan mahsuben iade talepleri gerekli belgelerin ibraz edilmiş olması halinde miktarına bakılmaksızın vergi inceleme raporu, YMM raporu ve teminat aranmadan yerine getirilecektir.
7- Kamusal Karakterli Kuruluşların Teşvik Belgesi Kapsamında KDV İstisnasından Yararlanması,
Kamusal ve belediye hizmetleri sunmaları nedeniyle ticari faaliyetleri olmayan belediyeler, il özel idareleri, yatırım izleme ve koordinasyon başkanlıkları, kamu kurumu niteliğindeki meslek kuruluşları, devlet üniversiteleri, devlet hastaneleri ve benzeri kurumlar, teşvik belgesi kapsamındaki makine ve teçhizat alımlarında KDV Kanununun 13/d maddesinde düzenlenen istisnadan yararlanamamaktadır.
Ancak bu kurum ve kuruluşlar tarafından yatırım teşvik belgesine konu işleme ilişkin bir iktisadi işletme açılması ve bu işletmenin ayrı bir KDV mükellefiyetinin tesis ettirilmesi halinde, belge kapsamında alınan makine ve teçhizat ile yazılım ve gayri maddi hakların iktisadi işletmenin bilanço veya aktifine kaydedilerek satın almanın gerçekleştiği döneme ilişkin KDV beyannamesi verme süresi içinde vergi dairesine bildirilmesi şartıyla iktisadi işletme adına istisna belgesi verilerek istisnadan yararlanmaları mümkün olacaktır.
Düzenlemenin yürürlük tarihi 31/10/2024’dür.
8- Güvenlik Kuruluşlarının ve Engellilerin Araç İthalatında KDV İstisnası Uygulanmaması,
KDV Kanununun 16/1-b maddesinde 7524 sayılı Kanunla yapılan değişiklik sonucu; Gümrük Kanununun 167. maddesinin birinci fıkrasının 3 numaralı bendi ile 12 numaralı bendinin (a) alt bendi madde metninden çıkarılmak suretiyle, Genelkurmay Başkanlığı, Milli Savunma Bakanlığı, kuvvet komutanlıkları, Milli İstihbarat Teşkilatı Müsteşarlığı, Savunma Sanayii Başkanlığı, Jandarma Genel Komutanlığı, Sahil Güvenlik Komutanlığı ve Emniyet Genel Müdürlüğünün münhasıran asli görevleri ile Makine ve Kimya Endüstrisi Anonim Şirketinin faaliyet alanı ve Gümrük Müsteşarlığının kaçakçılıkla mücadele görevi ile ilgili olarak ithal edecekleri her türlü araç, gereç, silah, teçhizat, makine, cihaz ve sistemleri ve bunların araştırma, geliştirme, eğitim, üretim, modernizasyon ve yazılımı ile yapım, bakım ve onarımlarında kullanılacak yedek parçalar, akaryakıt ve yağlar, hammadde, malzeme ile bedelsiz olarak dış kaynaklardan alınan yardım malzemesinin ithalinde KDV uygulanması kaldırılmıştır.
Bu düzenlemenin yürürlük tarihi 1 Kasım 2024’dür.
Ayrıca engellilerin kullanımına mahsus otomobil ile diğer araç ve gereçlerin ithalinde KDV istisnası kaldırılmak suretiyle, engellilerin yurt dışından araç ithalinde KDV istisnası kaldırılmaktadır.
Bu hüküm de 1 Kasım 2024 tarihinde yürürlüğe girecektir.
9- Yabancı Devlet Kurum ve Kuruluşları Tarafından Deprem Nedeniyle Yapılacak Yardımlara KDV İstisnası Sağlanması,
KDV Kanununa 7524 sayılı Kanunla eklenen geçici 45. maddede düzenlenen; yabancı devlet kurum ve kuruluşlarının afet bölgesinde konut, işyeri ve kamu hizmetine mahsus taşınmazların inşasına ilişkin yaptığı alımlar ile bu taşınmazların kamu kurumlarına bedelsiz tesliminde KDV istisnası uygulanmasının usul ve esasları belirlenmektedir.
Bu düzenleme 1/1/2024 tarihinden geçerli olmak üzere 31/10/2024 tarihinde yürürlüğe girmiştir.
10- Faaliyetini Bırakan, Bölünen veya İnfisah Eden İşletmelerin Devreden KDV Tutarlarının İndirim Konusu Yapılması,
7524 Sayılı Kanun ile KDV Kanununun 17 nci maddesinde yapılan değişiklikle, faaliyetini bırakan, bölünen veya infisah eden mükelleflerin indirim konusu yapılamamış katma değer vergisi tutarının, devralan şirkette indiriminin, vergi incelemesi sonucuna göre indirim konusu yapılabilmesi yönünde düzenleme yapılmıştır.
2/8/2024 tarihi itibarıyla faaliyetini bırakan, bölünen veya infisah eden işletme ve şirketlerin devreden KDV tutarlarının, yeni işletme veya şirketler tarafından indirime konu edilebilmesi vergi incelemesi şartına bağlanmıştır. Devreden KDV tutarlarının indirim hesaplarına alınabilmesi için devir, bölünme, nevi değişikliği sonucu oluşan yeni işletme ya da şirket tarafından öncelikle bağlı bulunulan vergi dairesine konuya ilişkin vergi incelemesi yapılması hususunda bir talep dilekçesi ile başvurulması gerekir. Söz konusu talep ilgili vergi dairesince inceleme yapmaya yetkili ilgili denetim birimine ivedilikle aktarılır.
Vergi incelemesi sonucu düzenlenen raporda uygun görülen indirim KDV tutarı, raporun vergi dairesi kayıtlarına intikal ettiği tarihi kapsayan dönem beyannamesinde yeni işletme ya da şirket tarafından indirim konusu yapılabilir.
Bu düzenleme 31/10/2024 tarihinde yürürlüğe girmiştir.
11- KDV İadelerinin Vergi İncelemesi İle Yapılacağı Haller,
KDV Kanununun 36. maddesinde 7524 sayılı Kanunla yapılan değişiklik sonucu, iade hakkı doğuran işlemlerden kaynaklanan KDV iade talepleri, kural olarak vergi inceleme raporu sonucuna göre yerine getirilecektir. Bu düzenlemeye paralel olarak KDV iadelerinin yerine getirilmesine ilişkin KDV Genel Uygulama Tebliğinin (IV-A) bölümü yeniden düzenlenmiştir.
31/10/2024 tarihinde yürürlüğe giren bu düzenleme ile tebliğin (IV-A) bölümü:
- (A.1) Genel Açıklama
- (A.2) İadeleri Vergi İncelemesine Tabi Olanlar
- (A.3) İade Tutarının Hesabı ve İadeye Dayanak İşlem ve Belgeler olarak yeniden dizayn edilmiş olup, daha önce iadelerin özel esaslara göre yerine getirilmesine ilişkin (IV-A) bölümündeki açıklamalar (A.2) bölümünde yer almıştır.
Buna göre iadeleri vergi inceleme raporu ile yapılacak olan:
• Sahte belge düzenlemek amacıyla mükellefiyet tesis ettirenlerin,
• Sahte belge düzenlemek amacıyla mükellefiyet tesis ettirenlere sahte veya muhteviyatı itibariyle yanıltıcı belge düzenlediği konusunda haklarında olumsuz rapor veya tespit olanların,
• Sahte belge düzenlediği veya kullandığı konusunda haklarında rapor veya tespit bulunanların,
• Muhteviyatı itibariyle yanıltıcı belge düzenlediği veya kullandığı konusunda haklarında rapor veya tespit bulunanların,
• İadeye esas diğer belgeleri sahte veya muhteviyatı itibariyle yanıltıcı olanların,
• Defter ve belge ibraz etmeyenlerin, beyanname vermeyenlerin,
• Olumsuz rapor veya tespit bulunanların kanuni temsilcileri, ortakları, ortak oldukları veya bunların kurdukları veya ortağı oldukları mükellefler ile kanuni temsilcisi oldukları mükelleflerin, - Doğrudan mal veya hizmet temin ettikleri mükellefler hakkında olumsuz rapor veya tespit bulunanların,
iade taleplerinde yapılacak işlemler, alınacak teminatlar, teminatların çözümü, normal şartlara dönüşleri ve geçiş hükümleri konusundaki açıklamalar bu bölümde yer almaktadır.
Olumlu Rapor:
KDV iade uygulamaları bakımından bir raporun "olumlu rapor" sayılabilmesi için, raporda iade hakkı doğuran işlemler dolayısıyla ibraz edilen yüklenilen KDV ve indirilecek KDV listelerinde sahte belge veya muhteviyatı itibarıyla yanıltıcı belgeden kaynaklı herhangi bir indirimin olmadığının tespiti gerekir.
Sadece vergi incelemesi yapılan dönemi takip eden döneme/dönemlere ait KDV beyanlarının düzeltilmesi amacıyla düzenlenen raporlar ile yeminli mali müşavirler tarafından düzenlenen raporlar “olumlu rapor” olarak değerlendirilmez.
Olumsuz Rapor:
Sahte veya yanıltıcı belge düzenleme/kullanma tespiti olan raporlar "olumsuz rapor" olarak kabul edilir ve bu raporlar üzerine iade talepleri vergi inceleme sonucuna göre değerlendirilir.
Yeminli mali müşavirler tarafından düzenlenen raporlar “olumsuz rapor” olarak değerlendirilmez.
12- Yüklenilen KDV’nin Önceki Dönemlerde İndirilmiş Olup Olmadığı,
Bu Tebliğin 16 ncı maddesi ile KDV Genel Uygulama Tebliği'nin (IV/A-1.1.) bölümünde yapılan değişiklikle, tam istisna kapsamında işlemler nedeniyle yüklenilen KDV'nin, yüklenildiği dönem ile iadenin talep edildiği dönem arasındaki devreden KDV ile karşılaştırılmaksızın, iadenin talep edildiği dönemdeki toplam indirim KDV ile karşılaştırılarak iade talebinin sonuçlandırılacağı açıklığa kavuşturulmuştur.
Böylece, uzun yıllar boyunca tartışmalı olan bu konu tebliğde düzenleme yapılmak suretiyle açıklığa kavuşturulmuştur. Bu düzenlemenin KDV Genel Uygulama Tebliğinin yürürlüğe girdiği 1 Mayıs 2014 tarihinden geçerli olmak üzere yürürlüğe girdiği ifade edilmek suretiyle, geçmiş dönemler için de bu açıklamanın geçerli olacağı özellikle belirtilmiştir.
13- İTUS ve HİS Sertifikalarının Talep Edilmesine İlişkin Hadler,
Bu Tebliğin 18 ve 19 uncu maddeleri ile İndirimli Teminat Uygulaması Sistemi (İTUS) ve Hızlandırılmış İade Sistemi (HİS) Sertifikalarının talep edilmesine ilişkin hadler artırılmıştır.
a) İndirimli Teminat Uygulama Sertifikası (İTUS)
Bu bölüm, İndirimli Teminat Uygulama Sertifikası (İTUS) ile ilgili şartları düzenlemektedir.
Yapılan değişiklikler, İTUS sertifikası başvurusu için gerekli tutarları artırmaktadır:
• Maddi duran varlıkları toplamı 40.000.000 TL’den 100.000.000 TL’ye,
• Öz sermaye tutarı 10.000.000 TL’den 25.000.000 TL’ye,
• Net satışlar 20.000.000 TL’den 50.000.000 TL’ye,
• Vergi inceleme raporları ve şartlar için belirlenen diğer sınırlar 50.000.000 TL’den 125.000.000 TL’ye çıkarılmıştır.
b) Hızlandırılmış İade Sistemi (HİS)
Bu bölüm, Hızlandırılmış İade Sistemi (HİS) başlığı altındaki bazı şartları güncellemektedir.
HİS sertifikası başvurusu için belirlenen mali büyüklükler şu şekilde artırılmıştır:
• Aktif toplamı 200.000.000 TL’den 500.000.000 TL’ye,
• Öz sermaye 50.000.000 TL’den 125.000.000 TL’ye,
• Net satış hasılatı 100.000.000 TL’den 250.000.000 TL’ye,·
• Vergi inceleme raporu sınırı 250.000.000 TL’den 625.000.000 TL’ye yükseltilmiştir.
Söz Konusu Tebliğe Ulaşmak İçin Tıklayınız...
Yeminli Mali Müşavir