Depremden Etkilenen İllerde Yeni Teşvik Uygulaması
06.04.2023Depremden Etkilenen İllerde Yeni Teşvik Uygulaması
5/4/2023 tarihli Resmi Gazete’de “Cazibe Merkezleri Programı Kapsamında Yatırımların Desteklenmesi Hakkında Kararda Değişiklik Yapılmasına Dair Karar (Karar Sayısı: 7028)” yayımlandı.
Bu Karar ile afet bölgesi kabul edilen ve aşağıda EK-2’de bulunan listede yer alan ilçelerde yapılan yatırımların, en yüksek bölgesel teşviklerin sağlandığı 6 ncı bölge desteklerinden yararlanabilmesine imkan sağlanmaktadır.
1- 6 ncı Bölge Destekleri,
2012/3305 Sayılı Karar kapsamında, 6 ncı bölgede gerçekleştirilecek yatırımlar aşağıdaki desteklerden yararlanabilmektedirler;
a) Gümrük vergisi muafiyeti,
b) KDV istisnası,
c) Vergi indirimi,
ç) Sigorta primi işveren hissesi desteği,
d) Yatırım yeri tahsisi,
e) Faiz veya kâr payı desteği,
f) Gelir vergisi stopajı desteği,
g) Sigorta primi desteği.
2- Karar ile Getirilen Yeni Teşvik Düzenlemesi,
7028 sayılı Karar ile 2018/11201 Sayılı Cazibe Merkezleri Programı Kapsamında Yatırımların Desteklenmesi Hakkında Karar’a eklenen geçici madde ile 6/2/2023 tarihinde Kahramanmaraş İlinde meydana gelen depremler dolayısıyla genel hayata etkili afet bölgesi kabul edilen ve aşağıda EK-2’de yer alan ilçelerde gerçekleştirilecek asgari 1 milyon 500 bin TL tutarındaki yatırımlar, 2012/3305 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı kapsamında sağlanan destek unsurlarından 6 ncı bölge şartlarında, 6 ncı bölgede uygulanan oran ve sürelerle yararlanma imkanı getirilmiştir.
a) Faiz ve Kar Payı Desteğinde Sınırlama,
2012/3305 sayılı Kararda, talep edilmesi halinde, bölgesel teşvik uygulamaları ve stratejik yatırımlar kapsamında desteklerden yararlanacak yatırımlar için bankalardan kullanılacak en az 1 yıl vadeli yatırım kredilerinin teşvik belgesinde kayıtlı sabit yatırım tutarının %70’ine kadar olan kısmı için ödenecek faizin veya kâr payının 6 ncı bölgede yapılacak bölgesel yatırımlar için Türk Lirası cinsi kredilerde 7 puanı, döviz kredileri ve dövize endeksli kredilerde 2 puanı, Bakanlıkça da uygun görülmesi halinde azami ilk 5 yıl için ödenmek kaydıyla bütçe kaynaklarından karşılanabilmektedir.
7028 sayılı Karar kapsamda afet bölgelerinde yapılacak yatırımlar için faiz veya kâr payı desteği sabit yatırım tutarının %10’unu aşmamak kaydıyla otuzmilyon Türk Lirasını geçemeyecektir. Bu Kararın yürürlüğe girdiği tarihten önce kullanılan ve faiz veya kâr payı desteğinden yararlanan krediler ve finansal kiralama borçlanmaları için, bu fıkrada belirtilen sınırlar aşılmamak kaydıyla, uygulanan faiz veya kâr payı desteği puanında değişiklik yapılmadan destek süresi sonuna kadar uygulama yapılabilecektir.
b) Yatırım Kapsamı,
7028 sayılı Karar uyarınca;
• Deprem nedeniyle hasar gören yatırımların yerine konulması amacıyla yapılacak yatırımlar,
• Yatırım süresi devam eden ve tamamlama vizesi yapılmamış yatırım teşvik belgeleri kapsamındaki yatırımlar da dahil olmak üzere yeni yatırımlar,
bu kapsamda değerlendirilecektir.
Ayrıca bu düzenleme kapsamında, 2012/3305 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı çerçevesinde desteklenen yatırımlar, US-97 Kodu:15-37 olan yatırım konuları için anılan Kararın Teşvik Edilmeyecek Veya Teşviki Belirli Şartlara Bağlı Yatırım Konuları başlıklı EK-4’ünde yer alan hükümler dikkate alınmayacaktır. Ancak söz konusu EK-4’ün;
• I/B bölümünün (7) numaralı sırasında belirtilen demir çelik ürünlerinin üretimine yönelik yatırımlarda sadece depremden zarar gören yatırım unsurlarının yenilenmesine yönelik yatırımlar ile
• Aynı ekin II/B bölümünün (2) numaralı sırasındaki hazır beton yatırımları
bu sırada belirtilen şartlara uygun olarak geçici 1 inci maddesi kapsamında değerlendirilecektir.
c) Sigorta Primi İşveren Hissesi Desteği ve Sigorta Primi Desteğinin Uygulanması,
Deprem nedeniyle hasar gören yatırımların yerine konulması amacıyla yapılacak yatırımlarda, sigorta primi işveren hissesi desteği ve sigorta primi desteği, yatırımın tamamlanmasını müteakip, 1/8/2022-31/1/2023 tarihleri arasında (mevsimsel özellik taşıyan yatırımlarda bir önceki yıla ait mevsimsel istihdam ortalamaları dikkate alınır) Sosyal Güvenlik Kurumuna verilen aylık prim ve hizmet belgesinde bildirilen ortalama işçi sayısının;
• Depremlerle yıkılan veya hasar nedeniyle sonrasında yıkılmasına karar verilen tesislerde tamamı ilave istihdam,
• Ağır hasarlı tesislerde %25’i mevcut istihdam, %75’i ilave istihdam,
• Orta hasarlı tesislerde %50’si mevcut istihdam, %50’s ilave istihdam,
• Az hasarlı tesislerde %75’i mevcut istihdam, %25’i ilave istihdam,
• Hasarsız tesislerde %90’ı mevcut istihdam, %10’u ilave istihdam,
kabul edilerek uygulanır.
Orta hasarlı, az hasarlı ve hasarsız tesislerde sigorta primi işveren hissesi desteği ve sigorta primi desteği toplamının sabit yatırım tutarına oranı %200’ü geçemez.
Bu kapsamda hasar türü için, yapıya ilişkin Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanlığı tarafından düzenlenen hasar tespit raporu esas alınır.
Hasarsız tesisler, yatırımcı tarafından ilgili sigorta şirketinden veya Bakanlık il müdürlüklerinden makine ve teçhizat hasarına ilişkin rapor temin edilmesi halinde bu fıkra kapsamında değerlendirilecektir.
3- Geçici 1 inci Madde Kapsamındaki İlçeler (Ek-2),.
Bu karar uyarınca aşağıda yer alan ilçelerde gerçekleştirilecek asgari 1 milyon 500 bin TL tutarındaki yatırımlar yararlanabilecektir.
İl |
İlçe |
ADIYAMAN |
BESNİ |
ÇELİKHAN |
|
GERGER |
|
GÖLBAŞI |
|
KAHTA |
|
MERKEZ |
|
SAMSAT |
|
SİNCİK |
|
TUT |
|
ELAZIĞ |
ALACAKAYA |
ARICAK |
|
BASKİL |
|
KARAKOÇAN |
|
KEBAN |
|
KOVANCILAR |
|
MADEN |
|
PALU |
|
SİVRİCE |
|
GAZİANTEP |
ARABAN |
İSLAHİYE |
|
NURDAĞI |
|
HATAY |
ALTINÖZÜ |
ANTAKYA |
|
ARSUZ |
|
BELEN |
|
DEFNE |
|
DÖRTYOL |
|
ERZİN |
|
HASSA |
|
İskenderun |
|
KIRIKHAN |
|
KUMLU |
|
PAYAS |
|
REYHANLI |
|
SAMANDAĞ |
|
YAYLADAĞI |
|
KAHRAMANMARAŞ |
AFŞİN |
ANDIRIN |
|
ÇAĞLAYANCERİT |
|
DULKADİROĞLU |
|
EKİNÖZÜ |
|
ELBİSTAN |
|
GÖKSÜN |
|
NURHAK |
|
ONİKİŞUBAT |
|
PAZARCIK |
|
TÜRKOĞLU |
|
KİLİS |
MUSABEYLİ |
POLATELİ |
|
MALATYA |
AKÇADAĞ |
ARAPGİR |
|
ARGUVAN |
|
BATTALGAZİ |
|
DARENDE |
|
DOĞANŞEHİR |
|
DOĞANYOL |
|
HEKİMHAN |
|
KALE |
|
KULUNCAK |
|
PÜTÜRGE |
|
YAZIHAN |
|
YEŞİLYURT |
|
OSMANİYE |
BAHÇE |
HASANBEYLİ |
|
SİVAS |
GÜRÜN |
4- Cazibe Merkezleri Programı Kararının Bu Düzenleme Kapsamında Uygulanmayacak Hükümleri
Bu düzenleme kapsamında, 2018/11201 sayılı Cazibe Merkezleri Programına ilişkin Kararın; 1 inci maddesinin ikinci fıkrası ile 3 üncü, 4 üncü ve 5 inci madde hükümleri ve 8 inci maddenin dördüncü ve altıncı fıkrası hükümleri uygulanmayacaktır.
1 inci maddenin ikinci fıkrası;
“(2) Bu Karar, EK-1'de yer alan Cazibe Merkezleri Programı kapsamındaki illerde; özel sektör tarafından gerçekleştirilecek imalat sanayii yatırımları (US-97 Kodu: 15-37) ile çağrı merkezi ve veri merkezi yatırım projeleri için sağlanacak destekleri kapsar.”
3 üncü maddesi;
“Destekler
MADDE 3- (1) Bu Karar kapsamında desteklenmesine karar verilen yatırımlar, Komite tarafından uygun bulunması halinde enerji desteği ile 2012/3305 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı kapsamında sağlanan destek unsurlarından 6 ncı bölge şartlarında, 6 ncı bölgede uygulanan oran ve sürelerle yararlanır.”
4 üncü maddesi
“Sabit yatırım tutarı ve asgari kapasite
MADDE 4- (1) Bu Karar kapsamında desteklenecek imalat sanayi yatırımlarının (US-97 Kodu: 15-37) organize sanayi bölgesi veya endüstri bölgesinde gerçekleştirilmesi ve asgari 2 milyon TL yatırım tutan şartını sağlaması gerekir.
(2) Bu Karar kapsamındaki destek unsurlarından yararlanabilmek için çağrı merkezi yatırımlarının asgari 200 kişilik istihdam sağlaması, ANSI/TIA-942 veya Uptime Institute TİER-3 veya üstü seviyede olan veri merkezi yatırımlarının ise asgari 5.000 m2 beyaz alan ihtiva etmesi gerekir.”
5 inci maddesi
“Enerji desteği
MADDE 5- (1) Komite tarafından desteklenmesi uygun görülen yeni yatırımlardan enerji desteği ihtiva edenlerin, işletmeye geçilmesini müteakip gerçekleşen sabit yatırım tutarının % 25'ini aşmamak üzere aylık elektrik enerjisi giderlerinin azami %30'u üç yıl süreyle işletme bazında 10 milyon Türk Lirasına kadar Bakanlık bütçesinden karşılanabilir.
(2) Komite birinci fıkrada belirtilen limitler dâhilinde desteğin oran, süre ve miktarını; il, sektör veya ürün bazında belirlemeye yetkilidir.
(3) Enerji desteği ödemeleri, illerde valilik bünyesinde oluşturulacak komisyonun değerlendirmesi sonucunda hazırlanan bilgi ve belgelere istinaden üçer aylık dönemler halinde yapılır.
(4) Enerji desteği ile ilgili olarak işletmelerin enerji giderinin hesaplanmasında, eski dönem borçları, gecikme faizleri, ceza bedelleri ve KDV hariç enerjinin temin edildiği kurum veya kuruluşlarca düzenlenmiş ve bedeli peşin olarak fatura döneminde ödenmiş fatura tutarları dikkate alınır.
(5) Mevcut tesisler ile teşvik belgeli yatırımların aynı elektrik sayacını kullanması durumunda, enerji desteği uygulaması ilgili sayaca ait elektrik faturasının dördüncü fıkraya göre belirlenen tutarı üzerinden yapılır.
(6) Bu desteğin uygulanmasına ilişkin diğer hususlar tebliğle belirlenir.”
8 inci maddenin dördüncü ve altıncı fıkrası hükümleri
“(4) 2012/3305 sayılı Bakanlar Kurulu Kararının EK-4'ünde yer alan "teşvik edilmeyecek yatırımlar" bu Karar kapsamında da değerlendirmeye alınmaz.”
“(6) Yatırımın gerçekleşmemesi veya Cazibe Merkezleri Programına mesnet teşkil eden taahhütlerin yerine getirilememesi ve talep edilmesi halinde proje, yürürlükteki Yatırımlarda Devlet Yardımları Hakkında Karar hükümleri çerçevesinde değerlendirilebilir. Ancak, bu Karar kapsamında yararlanılıp Yatırımlarda Devlet Yardımları Hakkında Karar kapsamında sağlanamayan destekler ile varsa fazladan yararlandırılan destekler, 9 uncu maddenin birinci fıkrası hükümleri çerçevesinde geri alınır."
Söz Konusu Karara Ulaşmak İçin Tıklayınız...
Yeminli Mali Müşavir