Vergi İncelemelerinde Uyulacak Usul ve Esaslarda Değişiklik Yapıldı
30.06.2022Vergi İncelemelerinde Uyulacak Usul ve Esaslarda Değişiklik Yapıldı
28 Haziran 2022 Tarihli Resmi Gazete’de “Vergi İncelemelerinde Uyulacak Usul ve Esaslar Hakkında Yönetmelikte Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik” yayımlandı.
Bilindiği üzere 7338 Sayılı Kanun ile incelemede uyulacak usul ve esaslara yönelik değişiklikler yapılmış, bu değişikliklerin de 1/7/2022 tarihinden itibaren yürürlüğe girmesi belirlenmişti.
Yapılan bu değişikliklere paralel olarak da ilgili yönetmelikte değişiklikler yapılmıştır.
İşe Başlama Zamanı,
Vergi İncelemelerinde Uyulacak Usul ve Esaslar Hakkında Yönetmelikte yapılan değişiklik uyarınca, vergi incelemesi yapmaya yetkili olanların, 10 gün olan işe başlama süresi 5 gün olarak değiştirilmiştir.
İncelemeye Başlama Zamanı,
Yapılan değişiklik ile;
• Vergi incelemesi yapmaya yetkili olanların, 30 gün olan incelemeye başlama süresi 15 gün olarak değiştirilmiştir.
• Vergi incelemesine, “İnceleme Başlama Tutanağı” yerine vergi incelemesi yapmaya yetkili olanlar tarafından düzenlenecek “İncelemeye Başlama Bildirimi” ile başlanacaktır.
• İncelemeye başlama tarihi, incelemeye başlama bildiriminin düzenlendiği tarih olarak kabul edilecektir.
Defter ve Belgelerin İbrazı,
• Mükellefin işyeri adresi, işyeri adresinin bulunmaması halinde ikametgâh adresi ile inceleme görevi verilenin çalışma yerinin aynı ilde bulunmaması halinde, defter ve belgeler mükellefin işyeri adresi, işyeri adresinin bulunmaması halinde ikametgâh adresinin bulunduğu ildeki dairede teslim alınır. Mükellefin talebi halinde defter ve belgeler inceleme görevi verilenin sürekli çalışma yerindeki dairede de teslim alınabilir. (Mükelleflerin, Bakanlığın elektronik olarak tutulmasına izin verdiği defter ve belgeleri Bakanlık tarafından oluşturulan sistemi kullanmak suretiyle elektronik ortamda ibraz etmesi durumu hariç.)
• Nezdinde inceleme yapılacak olanla temas kurulamaması veya ilgili ile temas kurulmasına rağmen verilen sürede defter ve belgelerin ibraz edilmemesi gibi hallerde inceleme, ilgilinin vergi dairesindeki dosyasında yer alan belgeler, elektronik ortamda tutulmasına izin verilen veriler ve diğer kaynaklardan elde edilen her türlü bilgi ve belgeler ile varsa Başkanlığın risk analizi sonuçlarına dayalı olarak yürütülür.
İncelemenin Yapılacağı Yer,
• Vergi incelemeleri önceden incelemeye tabi olanın işyerinde yapılması esas iken incelemenin dairede yapılması esas olarak değiştirilmiştir.
• İncelemeye tabi olanın defter ve belgelerini ibraz etmesi kendisinden yazılı olarak istenecektir.
• İncelemenin dairede yapılması, vergi incelemesi yapmaya yetkili olanlar tarafından incelemeye tabi olanın iş yerinde tespit yapılmasına ve çalışmalarda bulunmasına engel değildir.
• Mükellef ve vergi sorumlusunun yazılı olarak talepte bulunması ve iş yerinin müsait olduğunun tespit edilmesi halinde, inceleme iş yerinde de yapılabilecektir.
İnceleme Tutanakları,
İncelemenin dairede yapıldığı durumlarda, nezdinde inceleme yapılanın işyeri adresi, işyeri adresinin bulunmaması halinde ikametgâh adresi ile vergi incelemesi yapmaya yetkili olanın çalışma yerinin aynı ilde bulunmaması halinde tutanaklar, nezdinde inceleme yapılanın işyeri adresi, işyeri adresinin bulunmaması halinde ikametgâh adresinin bulunduğu ildeki dairede imza edilecektir. Nezdinde inceleme yapılanın talep etmesi halinde tutanaklar vergi incelemesi yapmaya yetkili olanın sürekli çalışma yerindeki dairede de imzalanabilecektir.
Defter ve Belgelerin İadesi,
Yapılan değişikle, ibraz edilen elektronik defter ve belgelerin, ilgili rapor değerlendirme komisyonunun rapora ilişkin nihai değerlendirmesini müteakip en geç 30 gün içerisinde sistemden silineceği düzenlenmiştir.
Bu değişiklikler 1.7.2022 tarihinden itibaren yürürlüğe girecektir.
Söz Konusu Yönetmeliğe Ulaşmak İçin Tıklayınız…
Yeminli Mali Müşavir