Vergi İncelemelerinde Uyulacak Usul ve Esaslarda Değişiklik Yapıldı
30.06.2022Vergi İncelemelerinde Uyulacak Usul ve Esaslarda Değişiklik Yapıldı
28 Haziran 2022 Tarihli Resmi Gazete’de “Vergi İncelemelerinde Uyulacak Usul ve Esaslar Hakkında Yönetmelikte DeÄŸiÅŸiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik” yayımlandı.
BilindiÄŸi üzere 7338 Sayılı Kanun ile incelemede uyulacak usul ve esaslara yönelik deÄŸiÅŸiklikler yapılmış, bu deÄŸiÅŸikliklerin de 1/7/2022 tarihinden itibaren yürürlüÄŸe girmesi belirlenmiÅŸti.
Yapılan bu deÄŸiÅŸikliklere paralel olarak da ilgili yönetmelikte deÄŸiÅŸiklikler yapılmıştır.
İşe Başlama Zamanı,
Vergi İncelemelerinde Uyulacak Usul ve Esaslar Hakkında Yönetmelikte yapılan deÄŸiÅŸiklik uyarınca, vergi incelemesi yapmaya yetkili olanların, 10 gün olan iÅŸe baÅŸlama süresi 5 gün olarak deÄŸiÅŸtirilmiÅŸtir.
İncelemeye Başlama Zamanı,
Yapılan değişiklik ile;
• Vergi incelemesi yapmaya yetkili olanların, 30 gün olan incelemeye baÅŸlama süresi 15 gün olarak deÄŸiÅŸtirilmiÅŸtir.
• Vergi incelemesine, “İnceleme BaÅŸlama Tutanağı” yerine vergi incelemesi yapmaya yetkili olanlar tarafından düzenlenecek “İncelemeye BaÅŸlama Bildirimi” ile baÅŸlanacaktır.
• İncelemeye baÅŸlama tarihi, incelemeye baÅŸlama bildiriminin düzenlendiÄŸi tarih olarak kabul edilecektir.
Defter ve Belgelerin İbrazı,
• Mükellefin iÅŸyeri adresi, iÅŸyeri adresinin bulunmaması halinde ikametgâh adresi ile inceleme görevi verilenin çalışma yerinin aynı ilde bulunmaması halinde, defter ve belgeler mükellefin iÅŸyeri adresi, iÅŸyeri adresinin bulunmaması halinde ikametgâh adresinin bulunduÄŸu ildeki dairede teslim alınır. Mükellefin talebi halinde defter ve belgeler inceleme görevi verilenin sürekli çalışma yerindeki dairede de teslim alınabilir. (Mükelleflerin, Bakanlığın elektronik olarak tutulmasına izin verdiÄŸi defter ve belgeleri Bakanlık tarafından oluÅŸturulan sistemi kullanmak suretiyle elektronik ortamda ibraz etmesi durumu hariç.)
• Nezdinde inceleme yapılacak olanla temas kurulamaması veya ilgili ile temas kurulmasına raÄŸmen verilen sürede defter ve belgelerin ibraz edilmemesi gibi hallerde inceleme, ilgilinin vergi dairesindeki dosyasında yer alan belgeler, elektronik ortamda tutulmasına izin verilen veriler ve diÄŸer kaynaklardan elde edilen her türlü bilgi ve belgeler ile varsa BaÅŸkanlığın risk analizi sonuçlarına dayalı olarak yürütülür.
İncelemenin Yapılacağı Yer,
• Vergi incelemeleri önceden incelemeye tabi olanın iÅŸyerinde yapılması esas iken incelemenin dairede yapılması esas olarak deÄŸiÅŸtirilmiÅŸtir.
• İncelemeye tabi olanın defter ve belgelerini ibraz etmesi kendisinden yazılı olarak istenecektir.
• İncelemenin dairede yapılması, vergi incelemesi yapmaya yetkili olanlar tarafından incelemeye tabi olanın iÅŸ yerinde tespit yapılmasına ve çalışmalarda bulunmasına engel deÄŸildir.
• Mükellef ve vergi sorumlusunun yazılı olarak talepte bulunması ve iÅŸ yerinin müsait olduÄŸunun tespit edilmesi halinde, inceleme iÅŸ yerinde de yapılabilecektir.
İnceleme Tutanakları,
İncelemenin dairede yapıldığı durumlarda, nezdinde inceleme yapılanın iÅŸyeri adresi, iÅŸyeri adresinin bulunmaması halinde ikametgâh adresi ile vergi incelemesi yapmaya yetkili olanın çalışma yerinin aynı ilde bulunmaması halinde tutanaklar, nezdinde inceleme yapılanın iÅŸyeri adresi, iÅŸyeri adresinin bulunmaması halinde ikametgâh adresinin bulunduÄŸu ildeki dairede imza edilecektir. Nezdinde inceleme yapılanın talep etmesi halinde tutanaklar vergi incelemesi yapmaya yetkili olanın sürekli çalışma yerindeki dairede de imzalanabilecektir.
Defter ve Belgelerin İadesi,
Yapılan deÄŸiÅŸikle, ibraz edilen elektronik defter ve belgelerin, ilgili rapor deÄŸerlendirme komisyonunun rapora iliÅŸkin nihai deÄŸerlendirmesini müteakip en geç 30 gün içerisinde sistemden silineceÄŸi düzenlenmiÅŸtir.
Bu deÄŸiÅŸiklikler 1.7.2022 tarihinden itibaren yürürlüÄŸe girecektir.
Söz Konusu YönetmeliÄŸe UlaÅŸmak İçin Tıklayınız…
Yeminli Mali Müşavir