Yeni Kanun Teklifi ile Yapılması Öngörülen Bazı Düzenlemeler
05.01.2021Yeni Kanun Teklifi ile Yapılması Öngörülen Bazı Düzenlemeler
04/01/2022 tarihinde TBMM’ye sunulan “Bireysel Emeklilik Tasarruf ve Yatırım Sistemi Kanunu ile Bazı Kanunlarda ve 375 Sayılı Kanun Hükmünde Kararnamede DeÄŸiÅŸiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi” ile yapılması düÅŸünülen düzenlemeler aÅŸağıdaki gibidir.
1- İadesi Talep Edilen Vergilere İliÅŸkin Olarak Açılan Davalarda Teminat Alınması,
2577 sayılı Kanunun 27 nci maddesi uyarınca Danıştay veya idari mahkemeler, idari iÅŸlemin uygulanması halinde telafisi güç veya imkânsız zararların doÄŸması ve idari iÅŸlemin açıkça hukuka aykırı olması ÅŸartlarının birlikte gerçekleÅŸmesi durumunda, yürütmenin durdurulmasına karar verebilmekte olup, bu kararların esasen teminat karşılığında verilmesi gerekmekle birlikte; durumun gereklerine göre teminat aranmayabilmektedir.
Kanun Teklifi’nin 2 nci maddesiyle 2577 sayılı Kanunun 27 nci maddesinin (4) numaralı fıkrasına eklenmesi öngörülen hüküm ile;
Vergi kanunları uyarınca iadesi talep edilen vergilere iliÅŸkin olarak açılan davalarda, dava konusu edilen tutarın %50’si oranında teminat alınmadan yürütmenin durdurulması kararı verilmemesi saÄŸlanmaktadır.
Yapılacak bu düzenleme ile haksız iadelerin önüne geçilebilmesi amaçlanmaktadır.
2- İhracat Yapan Kurumlar ile Sanayi Sicil Belgesini Haiz ve Fiilen Üretim Faaliyetiyle İştigal Eden Kurumlara, 1 Puan Kurumlar Vergisi İndirimi,
Kurumlar Vergisi Kanunu’nun (KVK) 32 inci maddesinde kurumlar vergisi oranı %20 olarak belirlenmiÅŸtir. Ayrıca aynı Kanunun geçici 13 üncü maddesinde %20 olan kurumlar vergisi oranının, kurumların 2021 yılı için %25, 2022 yılı %23 olarak uygulanacağı hüküm altına alınmıştır.
Kanun Teklifinin 15 inci maddesiyle, KVK’nin 32 nci maddesine eklenmesi öngörülen;
- 7 nci fıkra ile ihracat yapan kurumların münhasıran ihracattan elde ettikleri kazançlarına kurumlar vergisi oranının 1 puan indirimli uygulanması,
- 8 inci fıkra ile sanayi sicil belgesini haiz ve fiilen üretim faaliyetiyle iÅŸtigal eden kurumların münhasıran üretim faaliyetinden elde ettiÄŸi kazançlarına kurumlar vergisi oranının 1 puan indirimli uygulanması,
Bu kazançların ihracata isabet eden kısmı için 7 nci fıkra hükmüne göre ayrıca indirim uygulanmayacaktır,
- 9 uncu fıkrası ile 7 nci ve 8 inci fıkralardaki indirimli oranların, madde kapsamındaki diÄŸer indirimler uygulandıktan sonraki kurumlar vergisi oranı üzerine uygulanması
hususunu düzenlenmektedir.
3- GiriÅŸim Sermayesi Dışındaki DiÄŸer Yatırım Fonlarından Elde Edilen Kâr Paylarına İstisna Getirilmesi,
KVK’nin 5 inci maddesinin 1 inci fıkrasının (a) bendinde iÅŸtirak kazançları istisnası hüküm altına alınmıştır. Buna göre;
1) Tam mükellefiyete tabi baÅŸka bir kurumun sermayesine katılımlarından elde ettikleri kazançlar,
2) Tam mükellefiyete tabi baÅŸka bir kurumun kârına katılma imkânı veren kurucu senetleri ile diÄŸer intifa senetlerinden elde ettikleri kâr payları,
3) Tam mükellefiyete tabi giriÅŸim sermayesi yatırım fonu katılma payları ile giriÅŸim sermayesi yatırım ortaklıklarının hisse senetlerinden elde ettikleri kâr payları
kurumlar vergisinden istisnadır.
Tam mükellefiyete tabi giriÅŸim sermayesi yatırım fonu katılma payları ile giriÅŸim sermayesi yatırım ortaklıklarının hisse senetlerinden elde edilen kar payları hariç olmak üzere, diÄŸer fon ve yatırım ortaklıklarının katılma payları ve hisse senetlerinden elde edilen kâr payları iÅŸtirak kazançları istisnasından yararlanamamaktadırlar.
Kanun Teklifi’nin 14 üncü maddesiyle KVK’nin 5/1-a maddesine eklenen alt bent ile; giriÅŸim sermayesi dışındaki diÄŸer yatırım fonlarından elde edilen kâr paylarına da istisnanın uygulanması saÄŸlanmaktadır.
GiriÅŸim sermayesi dışındaki diÄŸer yatırım ortaklıklarının hisse senetlerinden elde edilen kâr paylarına ise istisna uygulanmayacaktır.
Ayrıca söz konusu istisna, portföyünde yabancı para birimi cinsinden varlık ve altın ile diÄŸer kıymetli madenler ve bunlara dayalı sermaye piyasası araçları bulunan yatırım fonlarından elde edilen iÅŸtirak kazançlarına uygulanmayacaktır.
4- Bireysel Emeklilik Sisteminde Yapılması Öngörülen Düzenlemeler,
Kanun Teklifi ile Bireysel Emeklilik Tasarruf ve Yatırım Sistemi Kanununda katılımcıların hak ve menfaatlerinin korunması amacıyla bir takım düzenlemeler yapılması öngörülmektedir.
Kanun Teklifi'nin;
- 4 üncü maddesi ile konut alımı, evlilik, eÄŸitim ve benzeri özellik arz eden durumlarda ihtiyaç duyulabilecek tasarrufların bireysel emeklilik sistemi çatısı altında biriktirilerek kullanılabilmesine imkân verilmesi amaçlanmaktadır. Bu itibarla, BES’te belirli bir süre bulunmuÅŸ katılımcılara kısmen ödeme alma imkânı saÄŸlanmaktadır,
- 6 ncı maddesi ile Bireysel Emeklilik Tasarruf ve Yatırım Sistemi Kanununda katılımcıların hak ve menfaatlerinin korunması adına %25 oranında Devlet katkısı hesaplamasına tabi olan sözleÅŸmelere Kanunun yürürlük tarihi itibarıyla Devlet katkısının %30 olarak uygulanmasına imkân saÄŸlanmaktadır,
- 7 nci maddesi ile talepleri halinde 45 yaÅŸ üstü katılımcıların da otomatik katılım sistemine dahil edilmesi amaçlanmaktadır,
- 9 uncu maddesi ile Bireysel emeklilik sistemine ödenen katkı paylarına yönelik yapılan düzenlemenin halihazırda sistemde yer alan katılımcılara da uygulanmasına imkân saÄŸlanmaktadır.
5- DoÄŸalgazda Bölge Bazında Kademeli Satış Fiyatı Uygulanabilecek,
Enerji verimliliÄŸini artırmak amacıyla aynı abone grubunda yer alsa bile, Kanun teklifinin 10 uncu maddesi ile; BOTAÅž tarafından Bakanlık görüÅŸleri alınmak kaydı ile iklimsel koÅŸullar dikkate alınarak il veya bölge bazında kademeli doÄŸal gaz satış fiyatı uygulanabilecektir.
Söz konusu Kanun Teklifine aÅŸağıdaki baÄŸlantıdan ulaÅŸabilirsiniz.
Yeminli Mali Müşavir