VERGİ KANUNLARI İLE BAZI KANUNLARDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR KANUN RESMİ GAZETE’DE YAYIMLANDI
02.08.2024VERGİ KANUNLARI İLE BAZI KANUNLARDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR KANUN RESMİ GAZETE’DE YAYIMLANDI
Bir süredir gündemi meÅŸgul eden Vergi Kanunlarında önemli deÄŸiÅŸikler içeren Torba Kanun teklifi 2 AÄŸustos 2024 tarihli Resmi Gazete’de yayımlanarak 7524 Sayılı “Vergi Kanunları İle Bazı Kanunlarda ve 375 Sayılı Kanun Hükmünde Kararnamede DeÄŸiÅŸiklik Yapılmasına Dair Kanun” adıyla yasalaÅŸmıştır.
Söz konusu kanun ile genel olarak aÅŸağıdaki konularda deÄŸiÅŸiklikler yapılmıştır.
• Yurt içi asgari kurumlar vergisi uygulaması getirilmiÅŸtir.
• Küresel asgari kurumlar vergisi uygulaması getirilmiÅŸtir.
• Yap-İşlet-Devret modeli ile kamu özel iÅŸ birliÄŸi modeli kapsamında elde edilen kazançlarda kurumlar vergisi oranı %30’a yükseltilmiÅŸtir.
• Yatırım fon ve ortaklıklarının kurumlar vergisi istisnasından faydalanmaları için fon ve ortaklıkların gayrimenkul kazançlarının en az %50’sinin kar payı olarak dağıtılması koÅŸulu getirilmiÅŸtir.
• Ticari kazanç elde eden gelir ve kurumlar vergisi mükelleflerine yapılan ödemelerden tevkifat yapılması amacıyla CumhurbaÅŸkanı’na yetki verilmiÅŸtir.
• Ticari veya serbest meslek faaliyetleri nedeniyle mükellefiyeti olanların gerçek hasılatlarını tespit etmeye yönelik vergi güvenlik müessesesi oluÅŸturulmuÅŸtur.
• TeknogiriÅŸim ÅŸirketi niteliÄŸini haiz iÅŸverenlerce hizmet erbabına pay senedi verilmek suretiyle saÄŸlanan menfaatlerde ücret istisnası getirilmiÅŸtir.
• Deniz ve taşıma araçlarına uygulanan KDV istisnası; gezi, eÄŸlence, spor ve amatör balıkçılık gibi faaliyetlerde kullanılan araçlar ile özel tekne ve yatlarda kaldırılmıştır.
• Bazı malların ithalatı ve yurt içi teslimindeki ithalat lehine olan uygulama farklılığı giderilmiÅŸtir.
• BeÅŸ yıl süreyle indirilemeyen KDV’nin indirim hesabından çıkartılarak özel bir hesaba alınması ve gider olarak dikkate alınmasına yönelik düzenleme yapılmıştır.
• BirleÅŸme, devir ve bölünme iÅŸlemlerinde, devreden KDV ve iade hakkının zamanaşımına baÄŸlı olmaksızın vergi incelemesi yoluyla yeni ÅŸirkete devrine izin verilmiÅŸtir.
• KDV iadelerinde esas usul, vergi incelemesi olarak belirlenmiÅŸtir.
Usulsüzlük ve özel usulsüzlük cezaları artırılmıştır.
• Vergi aslı, uzlaÅŸma müessesesi kapsamından çıkarılmıştır.
• Kayıt dışı faaliyette bulunanlar için vergi ziyaı cezası artırılmıştır.
• Kıymetli madenlerin deÄŸerleme ölçüsü borsa rayici olarak belirlenmiÅŸtir.
• Bazı tütün mamullerinden alınmakta olan maktu vergi tutarına iliÅŸkin asgari maktu vergi tutarının %20’sine kadar olan sınırlama kaldırılmıştır.
• Serbest bölgelerde faaliyette bulunan iÅŸletmelere saÄŸlanan kazanç istisnası ihracat gelirleri ile sınırlandırılmıştır.
• Vadesi geçmiÅŸ borcun bulunmadığına iliÅŸkin belge arama zorunluluÄŸu kapsamına mahkeme kararları ve icra dairelerinin ödeme veya icra emirleri üzerine yapılacak ödemeler dahil edilmiÅŸtir.
• Kısa vadeli sigorta kolları prim oranı %2,00’den %2,25’e artırılmıştır.
• Yurt dışı çıkış harcının tutarı 500,00 TL’ye yükseltilmiÅŸtir.
1- KURUMLAR VERGİSİ KANUNU’NDA YAPILAN DEĞİŞİKLİKLER
Yurt İçi Asgari Kurumlar Vergisi Uygulaması,
Kanunun 36. maddesi ile Kurumlar Vergisi Kanunu’na “Yurt içi asgari kurumlar vergisi” baÅŸlıklı 32/C maddesi eklenmiÅŸtir. Yurt içi asgari kurumlar vergisi uygulaması ile Kurumlar Vergisi Kanunu’nun 32 ve 32/A maddeleri hükümleri dikkate alınarak hesaplanan kurumlar vergisi; indirim ve istisnalar düÅŸülmeden önceki kurum kazancının %10’undan az olamayacaktır.
Bu maddede yer alan indirim ve istisnalar düÅŸülmeden önceki kurum kazancı ibaresi, hesap dönemi sonundaki ticari bilanço karına kanunen kabul edilmeyen giderlerin eklenmesiyle bulunan tutarı ifade etmektedir.
Yapılan deÄŸiÅŸiklik sonrasında mükellefler; deÄŸiÅŸiklik öncesindeki gibi kurumlar vergisi hesaplayacak ve bu ÅŸekilde hesaplanan vergi tutarı; getirilen yurt içi asgari kurumlar vergisi düzenlemesine göre indirim ve istisnalar düÅŸülmeden önceki kurum kazancının % 10’undan az olamayacaktır. Yurt içi asgari kurumlar vergisi hesaplamasında aÅŸağıdaki indirim ve istisnalar dikkate alınmayacaktır.
Tam mükellef kurumlardan elde edilen iÅŸtirak kazançları istisnası,
• Emisyon primi kazanç istisnası,
• Sahip olunan taşınmazlardan elde edilen kazançlar dışında Kurumlar Vergisi Kanunu’nun 5/1.d maddesinde sayılan yatırım fon ve ortaklıklarının istisna kazançları,
• Risturn istisnası,
• Finansal kiralama ÅŸirketleri ve varlık kiralama ÅŸirketleri ile yapılan sat geri kirala iÅŸlemlerinden elde edilen kazançlara uygulanan istisna,
• Türk Uluslararası Gemi Siciline kayıtlı gemilerin iÅŸletilmesi ve devrinden elde edilen kazançlara uygulanan istisna,
• GiriÅŸim sermayesi fonu indirimi ve korumalı iÅŸyeri indirimi,
• 3218 sayılı Serbest Bölgeler Kanunu kapsamında vergiden istisna edilen kazançlar,
• 4691 sayılı Teknoloji GeliÅŸtirme Bölgeleri Kanunu kapsamındaki kazanç istisnası,
• Kurumlar vergisi matrahından indirim konusu yapılabilen Ar-Ge ve tasarım indirimleri.
Yurt içi asgari kurumlar vergisi hesaplamasında ayrıca aÅŸağıdaki indirimler dikkate alınabilecektir.
• Payları Borsa İstanbul Pay Piyasasında ilk defa iÅŸlem görmek üzere en az %20 oranında halka arz edilen kurumların beÅŸ hesap dönemine ait kurum kazançlarına uygulanan iki puanlık indirim,
• İhracat yapan kurumların münhasıran ihracattan elde ettikleri kazançlarına uygulanan beÅŸ puanlık indirim,
• Sanayi sicil belgesini haiz ve fiilen üretim faaliyetiyle iÅŸtigal eden kurumların münhasıran üretim faaliyetinden elde ettikleri kazançlarına uygulanan bir puanlık indirim,
• Maddenin yürürlüÄŸe girdiÄŸi tarihten önce Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı'ndan alınan teÅŸvik belgeleri kapsamındaki yatırıma katkı tutarları ile sınırlı olmak üzere, mükelleflerin beyannameleri üzerinde Kurumlar Vergisi Kanunu’nun 32/A maddesi kapsamında indirimli kurumlar vergisi uygulaması nedeniyle ödemedikleri kurumlar vergisi,
Yurt içi asgari kurumlar vergisi, geçici vergi dönemleri için de uygulanmakla beraber, ilk defa faaliyete baÅŸlayan kurumlar hakkında faaliyete baÅŸlanılan hesap döneminden itibaren üç hesap dönemi boyunca uygulanmayacaktır.
Yurt içi asgari kurumlar vergisi oranını; sektörler, faaliyet konusu, iÅŸ kolları ya da üretim alanları itibarıyla ayrı ayrı ya da birlikte sıfıra kadar indirmeye veya bir katına kadar artırmaya CumhurbaÅŸkanı, maddenin uygulamasına iliÅŸkin usul ve esasları belirlemeye ise Hazine ve Maliye Bakanlığı yetkilidir.
Düzenleme; 2025 yılı ve izleyen vergilendirme dönemlerinde elde edilen kazançlara, özel hesap dönemine tabi olan kurumların ise 2025 takvim yılında baÅŸlayan özel hesap dönemi ve izleyen vergilendirme dönemlerinde elde edilen kazançlarına uygulanmak üzere yayımı tarihinde yürürlüÄŸe girmiÅŸtir.
Küresel Asgari Kurumlar Vergisi Uygulaması
Kanunun 37’den 50’ye kadar olan maddelerinde; Küresel Asgari Kurumlar Vergisi uygulamasına iliÅŸkin hükümler yer almaktadır.
Farklı ülke uygulamaları ile OECD nezdinde yayımlanan Model Kurallar ve Rehberler de dikkate alınmak suretiyle, dünya genelinde elde ettikleri yıllık konsolide hasılatı 750 milyon Avro karşılığı Türk Lirası’nı aÅŸan çok uluslu iÅŸletmelere, asgari düzeyde kurumlar vergisi uygulanmasını amaçlayan düzenlemeler yapılmaktadır.
Söz konusu düzenlemelerle, artan küreselleÅŸmenin bir sonucu olarak, ülkemizde yaratılan deÄŸerler üzerinden elde edilen kazançların vergi cennetlerine doÄŸru kaymasının önüne geçilmesi, vergi matrahlarında aşınmaya neden olan uygulamaların asgari düzeye indirilmesi, büyük çok uluslu iÅŸletmelerin faaliyet gösterdikleri ülkelerdeki kazançları üzerinden asgari düzeyde vergi ödemelerini saÄŸlamaya yönelik oluÅŸturulan uluslararası kurallara uyum saÄŸlanması ve çok uluslu iÅŸletmeler için öngörülebilir sonuçlar saÄŸlayan, ÅŸeffaf ve kapsamlı bir vergilendirme sisteminin uygulamaya koyulması amaçlanmıştır.
Bu amaçla Kurumlar Vergisi Kanunu’nda yapılan deÄŸiÅŸiklik ile OECD Model Kurallar dikkate alınmak suretiyle söz konusu gelir limitini aÅŸan büyük çok uluslu iÅŸletmelerin asgari %15 oranında vergi ödemesi saÄŸlanmıştır.
Kanun deÄŸiÅŸikliÄŸi ile Küresel Asgari Kurumlar Vergisi uygulamasına yönelik getirilen deÄŸiÅŸiklikler aÅŸağıda özetlenmiÅŸtir.
• Asgari kurumlar vergisi oranı %15’tir.
• Nihai ana iÅŸletmesinin konsolide finansal tablosundaki yıllık konsolide hasılatı, gelirin raporlandığı hesap döneminden önceki dört hesap döneminin en az ikisinde 750 milyon Avro karşılığı Türk Lirası sınırını aÅŸan çok uluslu iÅŸletme gruplarına ait baÄŸlı iÅŸletmelerin ilgili hesap dönemindeki kazançları, yerel ve küresel asgari tamamlayıcı kurumlar vergisine tabi olup, verginin konusunu oluÅŸturmaktadır.
• Hesap döneminin on iki aydan farklı olması durumunda, hesaplanan konsolide hasılatın bir yıla iblaÄŸ edilmesi ile tespit olunan tutar, bu kapsamdaki hasılat sınırının tespitinde dikkate alınacaktır.
• Çok uluslu iÅŸletme grupları için vergi yükü, her hesap dönemi için ülkesel bazda ayrı ayrı hesaplanacaktır.
• Küresel asgari tamamlayıcı kurumlar vergisi, gelirin dahil edilmesi esası ve yetersiz vergilendirilmiÅŸ ödemeler esasına göre belirlenecektir.
• Küresel asgari tamamlayıcı kurumlar vergisinin vergilendirme dönemi hesap dönemidir. Kendilerine özel hesap dönemi tayin edilenlerin vergilendirme dönemi ise özel hesap dönemidir.
• Hesap dönemi, nihai ana iÅŸletmenin konsolide finansal tablolarının hazırlanmasına esas teÅŸkil eden vergilendirme dönemidir.
• Küresel asgari tamamlayıcı kurumlar vergisi, mükelleflerin beyanı üzerine tarh olacaktır.
• Hesaplanan vergi, hesap döneminin kapandığı ayı izleyen on beÅŸinci ayın son gününe kadar beyan edilecek ve ödenecektir.
• Küresel asgari tamamlayıcı kurumlar vergisi, küresel asgari tamamlayıcı kurumlar vergisi matrahı üzerinden hesaplanacaktır. Küresel asgari tamamlayıcı kurumlar vergisi matrahı ise net ülkesel bazlı kazanç toplamından; o ülkede bulunan baÄŸlı iÅŸletmelerin çalışanlarının yıllık toplam brüt ücretlerinin %5’i ile maddi duran varlıklarının net defter deÄŸerinin %5’inin indirilmesi suretiyle tespit edilecektir.
• 2024 hesap dönemi için maddi duran varlıkların net defter deÄŸerinin %7,8’i, baÄŸlı iÅŸletmelerin çalışanlarının brüt ücretlerinin %9,8’i dikkate alınacaktır. Bu oranlar; takip eden dört hesap dönemi boyunca %0,2, 2029 hesap döneminden itibaren dört hesap dönemi boyunca da her hesap dönemi için baÄŸlı iÅŸletmelerinin çalışanlarının brüt ücretleri için %0,8, maddi duran varlıklar için ise %0,4 azaltılarak uygulanacaktır.
• Çok uluslu iÅŸletme grubunun; ülkesel bazlı yıllık ortalama hasılatı 10 milyon Avro karşılığı Türk lirasından ve ülkesel bazlı yıllık ortalama kazancı 1 milyon Avro karşılığı Türk lirasından az ise bu ülkede bulunan baÄŸlı iÅŸletmelerin küresel asgari tamamlayıcı kurumlar vergisi, ilgili hesap dönemi için sıfır olarak kabul edilebilecektir.
Düzenleme; 2024 yılı ve izleyen vergilendirme dönemlerinde elde edilen kazançlara, özel hesap dönemine tabi olan kurumların ise 2024 takvim yılında baÅŸlayan özel hesap dönemi ve izleyen vergilendirme dönemlerinde elde edilen kazançlarına uygulanmak üzere yayımı tarihinde yürürlüÄŸe girmiÅŸtir.
Yap İşlet Ve Devret Modeli Kapsamında Elde Edilen Kazançlardan %30 Oranında Kurumlar Vergisi Alınması,
Kanunun 35. maddesi ile Kurumlar Vergisi Kanunu’nun “Kurumlar vergisi ve geçici vergi oranı” baÅŸlıklı 32. maddesinde deÄŸiÅŸiklik yapılmış olup; yapılan deÄŸiÅŸiklik sonrasında bazı kurumların ödeyeceÄŸi kurumlar vergisi oranı %30’a yükseltilmiÅŸtir.
• Bazı Yatırım ve Hizmetlerin Yap-İşlet-Devret Modeli Çerçevesinde Yaptırılması Hakkında Kanuna göre yap-iÅŸlet-devret modeli çerçevesinde gerçekleÅŸtirilen projeler;
• SaÄŸlık Bakanlığınca Kamu Özel İş BirliÄŸi Modeli ile Tesis Yaptırılması, Yenilenmesi ve Hizmet Alınması ile Bazı Kanun ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde DeÄŸiÅŸiklik Yapılması Hakkında Kanun hükümlerine göre kamu özel iÅŸ birliÄŸi modeli çerçevesinde yürütülen projelerde sözleÅŸmenin tarafı olarak faaliyette bulunan ÅŸirketlerin,
ödeyecekleri kurumlar vergisi oranı %30’a yükseltilmiÅŸtir.
Düzenleme; 2025 yılı ve izleyen vergilendirme dönemlerinde elde edilen kazançlara, özel hesap dönemine tabi olan kurumların ise 2025 takvim yılında baÅŸlayan özel hesap dönemi ve izleyen vergilendirme dönemlerinde elde edilen kazançlarına uygulanmak üzere yayımı tarihinde yürürlüÄŸe girmiÅŸtir.
Yatırım Fon ve Ortaklıklarında Kurumlar Vergisi İstisnasının, Fon ve Ortaklıkların Gayrimenkul Kazançlarının En Az % 50’sinin Kâr Olarak Dağıtılması KoÅŸuluna BaÄŸlanması,
Kanunun 32. maddesiyle Kurumlar Vergisi Kanunu’nun “İstisnalar” baÅŸlıklı 5. maddesinde deÄŸiÅŸiklik yapılmıştır. BilindiÄŸi üzere, Kurumlar Vergisi Kanunu’nun 5. maddesinin 1. fıkrasının (d) bendinde sayılan fon veya ortaklıkların kazançları, Türkiye’de kurulmuÅŸ olmaları ÅŸartıyla kurumlar vergisinden istisna edilmiÅŸtir.
Yapılan deÄŸiÅŸiklik ile söz konusu istisnadan faydalanılabilmesi için,
Fon ve ortaklıkların (emeklilik yatırım fonları hariç) sahip oldukları taşınmazlardan elde ettikleri kazançların en az %50’sinin, elde edildiÄŸi hesap dönemine iliÅŸkin kurumlar vergisi beyannamesinin verilmesi gereken ayı izleyen ikinci ayın sonuna kadar kar payı olarak dağıtılması ÅŸartı getirilmiÅŸtir. Bu süre içerisinde belirtilen orana kadar karın ortaklara dağıtılmaması durumunda, istisnadan faydalanılması nedeniyle zamanında tahakkuk ettirilmeyen vergiler ziyaa uÄŸramış sayılacaktır.
Kanun maddesi ile ayrıca Kurumlar Vergisi Kanunu’nun 5. maddesinin (d) bendine eklenen hüküm kapsamında, aynı maddenin (a) bendinin de deÄŸiÅŸtirilmiÅŸ ve kar dağıtım koÅŸulunu saÄŸlayamadığı için istisnadan yararlanamayan yatırım fon ve ortaklıklarından kar payı elde eden kurumların, iÅŸtirak kazançları istisnasından yararlanmalarına imkan saÄŸlanmıştır.
Düzenleme, 1.1.2025 tarihinden itibaren elde edilen kazançlara uygulanmak üzere yayımı tarihinde yürürlüÄŸe girmiÅŸtir.
Bazı Ödemelerin Gelir ve Kurumlar Vergisi Tevkifatı Kapsamına Alınabilmesine Yönelik CumhurbaÅŸkanına Yetki Verilmesi,
Kanunun 33. maddesi ile Kurumlar Vergisi Kanunu’nun “vergi kesintisi” baÅŸlıklı 15. maddesinde; Kanunun 34. maddesi ile Kurumlar Vergisi Kanunu’nun “Dar mükellefiyette vergi kesintisi” baÅŸlıklı 30. maddesinde deÄŸiÅŸiklikler yapılmış olup, yapılan düzenlemeler sonrasında;
• 6563 sayılı Kanun kapsamında, elektronik ticaret pazar yerlerinde elektronik ticaret hizmet saÄŸlayıcılarının mal veya hizmetlerinin teminine yönelik sözleÅŸme yapılmasına ya da sipariÅŸ verilmesine imkân saÄŸlayan aracı hizmet saÄŸlayıcılarının ve elektronik ticaret aracı hizmet saÄŸlayıcılarının, mezkur Kanun hükümlerine göre faaliyette bulunan hizmet saÄŸlayıcılarına ve elektronik ticaret hizmet saÄŸlayıcılarına faaliyetleri dolayısıyla yaptıkları ödemeler,
• CumhurbaÅŸkanınca belirlenen sektörler veya faaliyet konularına iliÅŸkin mal ve hizmet alımlarına yönelik yapılan ödemeler,
kurumlar vergisi tevkifatı kapsamına alınmıştır. Kanunun 4. maddesi ile benzer düzenleme Gelir Vergisi Kanunu’nda da yapılmış ve söz konusu ödemeler gelir vergisi tevkifatı kapsamına alınmıştır. Düzenleme; 01.01.2025 tarihinden itibaren yürürlüÄŸe girecektir.
2- GELİR VERGİSİ KANUNU’NDA YAPILAN DEĞİŞİKLİKLER
Ticari veya Serbest Meslek Faaliyetleri Nedeniyle Mükellefiyeti Olanların Gerçek Hasılatlarını Tespit Etmeye Yönelik Vergi Güvenlik Müessesesinin OluÅŸturulması,
Kanunun 3. maddesi ile Gelir Vergisi Kanunu’nun mülga 69. maddesi baÅŸlığıyla birlikte yeniden düzenlenmiÅŸtir. Maddenin baÅŸlığı; “Ticari ve mesleki kazançlarda günlük hasılat tespiti ve gelir vergisi matrahının belirlenmesi” olup, yapılan düzenleme ile ticari veya serbest meslek faaliyetleri nedeniyle mükellefiyeti olanların gerçek hasılatlarını tespit etmeye yönelik vergi güvenlik müessesesi oluÅŸturulmuÅŸtur.
Buna göre; kapsama giren mükelleflerin günlük hasılat tutarlarını tespit etmek amacıyla bir ayda üçten, bir takvim yılında da on ikiden az olmamak üzere yoklama yapılabilecek, idarece yapılan yoklamalar sonucu tespit edilen günlük hasılat tutarları ortalamasından hareketle aylık ve yıllık hasılat tutarı hesaplanacaktır.
Tespit edilen yıllık hasılat tutarları ile mükelleflerin faaliyette bulundukları döneme iliÅŸkin beyan ettikleri hasılat tutarları karşılaÅŸtırılması sonucu bulunan farkın %20’den fazla olması durumunda mükellefler, Vergi Usul Kanunu’nda yer alan “izaha davet müessesesi” kapsamında izaha davet edilecektir.
Söz konusu uygulama kurumlar vergisi mükellefleri hakkında da uygulanacak olup, Hazine ve Maliye Bakanlığına maddenin uygulanmasına iliÅŸkin usul ve esasları belirleme yetkisi verilmektedir.
TeknogiriÅŸim Åžirketi NiteliÄŸini Haiz İşverenlerce Hizmet Erbabına Pay Senedi Verilmek Suretiyle SaÄŸlanan Menfaatlerde Ücret İstisnası
Kanunun 2. maddesi ile Gelir Vergisi Kanunu’nun mülga 17. maddesi baÅŸlığıyla birlikte yeniden düzenlenmiÅŸtir. Maddenin baÅŸlığı; “Hizmet erbabına pay senedi verilmek suretiyle saÄŸlanan menfaatlerde ücret istisnası” olup yapılan düzenleme ile,
Sanayi ve Teknoloji Bakanlığ’ınca belirlenen kriterlere göre teknogiriÅŸim ÅŸirketi niteliÄŸini haiz iÅŸverenlerce hizmet erbabına bedelsiz veya indirimli olarak verilen ve ücret niteliÄŸinde kabul edilen pay senetlerinin, verildiÄŸi tarihteki rayiç deÄŸerinin o yıldaki bir yıllık brüt ücret tutarını aÅŸmayan kısmı gelir vergisinden istisna edilmiÅŸtir.
Çalışanlar tarafından bu ÅŸekilde iktisap edilen pay senetlerinin; iktisap tarihinden itibaren;
• Üç tam yıl içerisinde elden çıkarılması halinde istisna edilen verginin tamamı,
• Dört ila altı yıl içerisinde elden çıkarılması halinde istisna edilen verginin %75’i,
• Yedi ila on iki yıl içerisinde elden çıkarılması halinde istisna edilen verginin %25’i,
vergi ziyaı cezası uygulanmaksızın gecikme faizi ile birlikte işverenden tahsil edilecektir.
Düzenlemenin yürürlük tarihi, kanunun Resmi Gazete’de yayımlandığı tarih olan 02.08.2024’tür.
3- KATMA DEÄžER VERGİSİ KANUNU’NDA YAPILAN DEĞİŞİKLİKLER
Bazı Deniz Taşıma Araçlarındaki KDV İstisnasının Kapsamının Daraltılması,
BilindiÄŸi üzere Katma DeÄŸer Vergisi Kanunu’nun 13. maddesinin birinci fıkrasının (b) bendine göre; deniz ve hava taşıma araçları için liman ve hava meydanlarında yapılan hizmetler KDV’den istisna edilmiÅŸtir.
Kanunun 17. maddesi ile söz konusu bende parantez içinde olmak üzere “bu bendin uygulanmasında gezi, eÄŸlence, spor ve amatör balıkçılık gibi faaliyetlerde kullanılan araçlar, özel tekne ve yatlar, deniz taşıma aracı olarak kabul edilmez.” hükmü eklenmiÅŸtir.
Düzenleme, kanunun Resmi Gazete’de yayımını izleyen ayın başında yürürlüÄŸe girecektir.
Bazı Malların İthalatı ve Yurt İçi Teslimindeki İthalat Lehine Olan Uygulama Farklılığı GiderilmiÅŸtir,
Kanunun 18. maddesi ile Katma DeÄŸer Vergisi Kanunu’nun 16/1-b maddesinde deÄŸiÅŸiklik yapılmıştır. Yapılan düzenleme ile;
• Milli güvenlik kuruluÅŸlarının her türlü araç, gereç, silah, teçhizat, makine, cihaz ve sistemleri ve bunların araÅŸtırma, geliÅŸtirme, eÄŸitim, üretim, modernizasyon ve yazılımı ile yapım, bakım ve onarımlarında kullanılacak yedek parçalar, akaryakıt ve yaÄŸlar, hammadde, malzeme ile bedelsiz olarak dış kaynaklardan alınan yardım malzemelerinin ithalatlarında Gümrük Kanunu’nun 167. maddesinden gelen istisna kaldırılmıştır. Mevcut durumda bu malların ithalinde Katma deÄŸer Vergisi Kanunu’nun 13/f maddesinde yer alan istisna uygulanmakta olup, deÄŸiÅŸiklikten dolayı uygulamada bir deÄŸiÅŸiklik olmayacaktır.
• Engelli araçlarının ithalatında Gümrük Kanunu’nun 167/12-a maddesinden kaynaklanan istisna kaldırılmış olup, engelli araçlarının ithali ile yurt içinden alımında ithalat lehine olan rekabet eÅŸitsizliÄŸi giderilmiÅŸtir.
Kanunun 25. maddesi ile aynı konu hakkında Özel Tüketim Vergisi Kanunu için de düzenleme yapılmıştır.
Düzenleme; 01.11.2024 tarihinden itibaren yürürlüÄŸe girecektir.
BeÅŸ Yıl Süreyle İndirilemeyen KDV’nin İndirim Hesabından Çıkartılarak Özel Bir Hesaba Alınması ve Gider Olarak Kaydedilmesi
Kanunun 20. maddesi ile Katma DeÄŸer Vergisi Kanunu’nun “İndirilemeyecek katma deÄŸer vergisi” baÅŸlıklı 30. maddesinin birinci fıkrasına (f) bendi olarak,
“BeÅŸ takvim yılı süresince indirim yoluyla giderilemeyen katma deÄŸer vergisi” hükmü eklenmiÅŸtir.
Bu maddeyle ilgili olarak Kanunun 22. maddesi ile Katma DeÄŸer Vergisi Kanunu’nun “Verginin gider kaydedilemeyeceÄŸi” baÅŸlıklı 58. maddesinde de deÄŸiÅŸiklik yapılmıştır. Yapılan deÄŸiÅŸiklik ile;
BeÅŸ takvim yılı süresince indirim yoluyla giderilemeyen katma deÄŸer vergisi, sonraki döneme devreden katma deÄŸer vergisi hesabından çıkarılarak özel bir hesaba alınacaktır. Özel hesaba alınan sonraki döneme devreden katma deÄŸer vergisi, üç yıl içinde mükellefler tarafından yapılacak talep üzerine, Vergi Usul Kanunu’nda düzenlenen zamanaşımı süreleri ile baÄŸlı olmaksızın talep tarihinden itibaren bir yıl içerisinde yapılacak vergi incelemesi sonucunda incelemenin tamamlandığı yıla iliÅŸkin gelir veya kurumlar vergisinin tespitinde gider olarak dikkate alınabilecektir. Bu suretle talepte bulunulmayan katma deÄŸer vergisi gider yazılamayacaktır.
Ayrıca Hazine ve Maliye Bakanlığı, söz konusu uygulamada vergi incelemesi dışında farklı usuller tespit etmeye, maddenin uygulamasına iliÅŸkin usul ve esasları belirlemeye yetkilidir.
Düzenlemenin yürürlük tarihi 5 yıllık süre dikkate alınarak 1.1.2030 olarak belirlenmiÅŸtir.
BirleÅŸme, Devir ve Bölünme İşlemlerinde, Devreden KDV’nin İndiriminin ve İade Hakkının Vergi İncelemesi Sonucuna Göre Yapılması,
BilindiÄŸi üzere; ÅŸirketlerin birleÅŸme, devir ve bölünme iÅŸlemleri dolayısıyla faaliyetini bırakan, bölünen veya infisah eden mükellefler tarafından yüklenilen ve indirilemeyen katma deÄŸer vergisinin, faaliyete baÅŸlayan veya devir ve bölünme iÅŸlemleri sonrasında devredilen veya bölünen kurumların varlıklarını devralan mükellefler tarafından indirim konusu yapılması mümkündür.
Kanunun 19. maddesi ile Katma DeÄŸer Vergisi Kanunu’nun 17/4-c maddesinde yapılan deÄŸiÅŸiklik ile faaliyetini bırakan, bölünen veya infisah eden mükelleflerin indirim konusu yapılamamış katma deÄŸer vergisi tutarının devralan ÅŸirkette indiriminin, vergi incelemesi sonucuna göre indirim konusu yapılabilecektir.
Düzenlemenin yürürlük tarihi, kanunun Resmi Gazete’de yayımlandığı tarih olan 02.08.2024’tür.
KDV İadelerinde Esas Usulün Vergi İncelemesi Olarak Belirlenmesi
Kanunun 21. maddesi ile Katma DeÄŸer Vergisi Kanunu’nun “Yetki” baÅŸlıklı 36. maddesinde deÄŸiÅŸiklik yapılmış olup; maddenin ikinci fıkrasına birinci cümlesinden önce gelmek üzere, “Bu Kanun hükümleri uyarınca iade hakkı doÄŸuran iÅŸlemlerden kaynaklanan iade taleplerinin vergi inceleme raporu sonucuna göre yerine getirilmesi esastır.” hükmü eklenmiÅŸtir.
Yapılan düzenleme ile katma deÄŸer vergisi iadelerinde esas usul, vergi incelemesi olarak belirlenmiÅŸtir.
Düzenleme, kanunun Resmi Gazete’de yayımını izleyen ayın başında yürürlüÄŸe girecektir.
4- VERGİ USUL KANUNU’NDA YAPILAN DEĞİŞİKLİKLER
Usulsüzlük Cezalarının Artırılması
Kanunun 10. maddesi ile Vergi Usul Kanunu’nun 352. maddesinde yapılan deÄŸiÅŸiklik yapılmış olup, mevcut “Usulsüzlük Cezalarına Ait Cetvel”deki miktarlar aÅŸağıdaki gibi deÄŸiÅŸtirilmiÅŸtir.
Mükellef Grupları |
Birinci Derece Usulsüzlükler İçin (TL) |
İkinci Derece Usulsüzlükler İçin (TL) |
|
1 |
Sermaye Åžirketleri |
20.000 |
10.000 |
2 |
Sermaye Åžirketleri Dışında Kalan Birinci Sınıf Tüccar ve Serbest Meslek Erbabı |
10.000 |
5.000 |
3 |
İkinci Sınıf Tüccarlar |
5.000 |
3.500 |
4 |
Yukarıdakiler Dışında Kalıp Beyanname Usulüyle Gelir Vergisine Tabi Olanlar |
3.500 |
2.250 |
5 |
Kazancı Basit Usulde Tespit Edilenler |
2.250 |
1.500 |
6 |
Gelir Vergisinden Muaf Esnaf |
1.500 |
1.000 |
Düzenlemenin yürürlük tarihi, kanunun Resmi Gazete’de yayımlandığı tarih olan 02.08.2024’tür.
Özel Usulsüzlük Cezalarının Artırılması
Kanunun 11. maddesi ile Vergi Usul Kanunu’nun 353. maddesinde deÄŸiÅŸiklik yapılmış ve özel usulsüzlük cezaları artırılmıştır.
Yapılan deÄŸiÅŸiklik sonrasında tek tespitte aynı neviden birden fazla belgenin düzenlenmediÄŸinin tespit edilmesi durumunda her bir belge için ayrı ayrı ceza kesilecektir.
Vergi Usul Kanunu’na göre düzenlenmesi gereken fatura, gider pusulası, müstahsil makbuzu, serbest meslek makbuzu, perakende satış fiÅŸi gibi belgeler yerine kanunda yer almayan belgelerin düzenlenmesi durumunda kesilecek cezalar artırımlı olarak uygulanacaktır.
İlave olarak bu belgeleri almak zorunda olanlara da ceza kesilmesi yönünde düzenleme yapılmakta, ancak idarenin bilgisine girmeden önce belgenin düzenlenmesi gereken tarihi takip eden beÅŸ iÅŸ günü içerisinde belgenin düzenlenmediÄŸinin idareye bildirilmesi durumunda, bunlar adına özel usulsüzlük cezası kesilmeyecektir.
Düzenleme kapsamında söz konusu maddeye eklenen 2 sayılı cetvel aÅŸağıdaki gibidir.
2 Sayılı Cetvel |
||
Tespit Sayısı |
353. maddenin Birinci Fıkrasının (1) Numaralı Bendi Ceza Miktarı (Asgari-TL) |
353. maddenin Birinci Fıkrasının (2) Numaralı Bendi Ceza Miktarı (TL) |
2. Tespit |
20.000,00 |
20.000,00 |
3. Tespit |
30.000,00 |
30.000,00 |
4. Tespit |
40.000,00 |
40.000,00 |
5. Tespit |
50.000,00 |
50.000,00 |
6. ve Sonraki Tespitler |
100.000,00 |
100.000,00 |
Kanunun 12. maddesi ile Vergi Usul Kanunu’nun “c) Damga Vergisinde” baÅŸlıklı 355. maddesinde yapılan deÄŸiÅŸiklikle damga vergisi ödenmemiÅŸ kağıtları iÅŸleme koyan noterler adına kesilecek asgari özel usulsüzlük cezası tutarı her bir kağıt için 1,00 TL’den 40,00 TL’ye artırılmıştır.
Kanunun 13. maddesi ile Vergi Usul Kanunu’nun “Bilgi vermekten çekinenler ile 107/A, mükerrer 242, 256, 257, mükerrer 257. madde ve Gelir Vergisi Kanunu’nun 98/A maddesi hükmüne uymayanlar için ceza” baÅŸlıklı mükerrer 355. maddesinde yapılan deÄŸiÅŸiklik sonrasında; bu madde kapsamında düzenlenen özel usulsüzlük cezaları artırılmıştır.
Yapılan düzenleme sonrasında, Vergi Usul Kanunu’na göre belirlenen muhasebe standartlarına, tek düzen hesap planına ve mali tablolara iliÅŸkin usul ve esaslar ile muhasebeye yönelik bilgisayar programlarının üretilmesine ve kullanılmasına iliÅŸkin kural ve standartlara uymayanlara düzenlenecek özel usulsüzlük cezası 65.000,00 TL’ye artırılmıştır.
Ayrıca maddeyle yapılan önemli bir deÄŸiÅŸiklik; mal teslimi veya hizmet ifalarına iliÅŸkin tahsilatların, banka ve benzeri finans kurumları, ödeme kuruluÅŸları veya Posta ve Telgraf TeÅŸkilatı Anonim Åžirketi aracılığıyla baÅŸkalarının adı ve/veya hesabı kullanılarak yapılması durumunda, her bir iÅŸlem için bu maddeye göre uygulanan cezalardan az olmamak üzere iÅŸleme konu tutarın % 10’u nispetinde, mal teslimi veya hizmet ifasını yapanlar ile adına ve/veya hesabına ödeme yapılanlara ayrı ayrı özel usulsüzlük cezası kesilecektir. Ancak, söz konusu iÅŸlem nedeniyle bir takvim yılı içinde kesilecek özel usulsüzlük cezasının toplamı 20 milyon Türk lirasını geçmeyecektir.
Maddenin son cümlesinde yer alan hüküm kapsamında tek bir fiilin bu maddede yer alan birden fazla özel usulsüzlük cezası kesilmesini gerektirmesi halinde, bu cezalardan en ağırı kesilecektir.
Düzenlemenin yürürlük tarihi, kanunun Resmi Gazete’de yayımlandığı tarih olan 02.08.2024’tür.
UzlaÅŸma Müessesesinden Vergi Aslının Kapsam Dışı Bırakılması,
Kanunun 14. maddesi ile Vergi Usul Kanunu’nun “Özel ödeme zamanları” baÅŸlıklı 112. maddesinde ve “Vergi ziyaı, usulsüzlük ve özel usulsüzlük cezalarında indirme” baÅŸlıklı 376. maddesinde yapılan deÄŸiÅŸikliklerle, Vergi Usul Kanunu’nda yer alan uzlaÅŸma müessesesinde vergi aslı, uzlaÅŸma kapsamından çıkarılmaktadır.
Düzenlemenin yürürlük tarihi, kanunun Resmi Gazete’de yayımlandığı tarih olan 02.08.2024’tür.
Kayıt Dışı Faaliyette Bulunanlara Kesilecek Vergi Ziyaı Cezasının Artırılması
Kanunun 9. maddesi ile Vergi Usul Kanunu’nun “Vergi Ziyaı Cezası” baÅŸlıklı 344. maddesinde yapılan deÄŸiÅŸiklikle; Vergi kanunlarına göre mükellefiyet tesis ettirilmesi gerektiÄŸi halde bu zorunluluÄŸa uyulmaksızın vergi dairesinin bilgisi dışında ticari, zirai veya mesleki faaliyette bulunmak suretiyle vergi ziyaına sebebiyet verilmesi durumunda, kesilecek vergi ziyaı cezası %50 artırımlı olarak uygulanacaktır.
Aynı vergi türü ve dönemine iliÅŸkin daha sonra yapılacak tarhiyatlar nedeniyle kesilecek vergi ziyaı cezalarına da aynı artırım hükmü uygulanacaktır.
Düzenlemenin yürürlük tarihi, kanunun Resmi Gazete’de yayımlandığı tarih olan 02.08.2024’tür.
Kıymetli Madenlerin Borsa Rayiciyle Değerlenmesi
Kanunun 7. maddesi ile Vergi Usul Kanunu’nun “Borsa Rayici” baÅŸlıklı 263. maddesine “ve kıymetli madenler” ibaresi eklenmiÅŸtir. Yapılan bu deÄŸiÅŸiklik ile kıymetli madenler borsasında iÅŸlem gören kıymetli madenlerin deÄŸerleme iÅŸlemlerinde deÄŸerleme ölçüsü olarak borsa rayici kullanılabilecektir.
Ayrıca Kanunun 8. maddesi ile Vergi Usul Kanununa “Emtia” baÅŸlıklı 274. maddesinden sonra gelmek üzere “Kıymetli madenler” baÅŸlıklı 274/A maddesi eklenmiÅŸtir. Eklenen madde kapsamında, Altın, gümüÅŸ, platin ve paladyum gibi kıymetli madenler borsa rayici ile deÄŸerlenecektir. Borsa rayici yoksa veya borsa rayicinin muvazaalı bir ÅŸekilde oluÅŸtuÄŸu anlaşılırsa deÄŸerlemeye esas bedel olarak, bu rayiç yerine maliyet bedeli esas alınacaktır.
Düzenlemenin yürürlük tarihi, kanunun Resmi Gazete’de yayımlandığı tarih olan 02.08.2024’tür.
5- ÖZEL TÜKETİM VERGİSİ KANUNU’NDA YAPILAN DEĞİŞİKLİKLER
Bazı Malların İthalatında ÖTV İstisnasının Kaldırılması Kanunun 25. maddesi ile sirkülerimizin 3/B bölümünde detayına yer verilen Katma DeÄŸer Vergisi Kanunu’nun 16/1-b maddesinde yapılan düzenleme; benzer bir ÅŸekilde Özel Tüketim Vergisi için de yapılmıştır. Yapılan deÄŸiÅŸiklik sonrasında;
Milli güvenlik kuruluÅŸlarının her türlü araç, gereç, silah, teçhizat, makine, cihaz ve sistemleri ve bunların araÅŸtırma, geliÅŸtirme, eÄŸitim, üretim, modernizasyon ve yazılımı ile yapım, bakım ve onarımlarında kullanılacak yedek parçalar, akaryakıt ve yaÄŸlar, hammadde, malzeme ile bedelsiz olarak dış kaynaklardan alınan yardım malzemelerinin ithalatlarında Gümrük Kanunu’nun 167. maddesinden kaynaklanan özel tüketim vergisi istisnası kaldırılmıştır.
Düzenleme; 01.11.2024 tarihinden itibaren yürürlüÄŸe girecektir.
Bazı Tütün Mamullerinden Alınmakta Olan Maktu Vergi Tutarına İliÅŸkin Asgari Maktu Vergi Tutarının %20’sine Kadar Olan Sınırlamanın Kaldırılması
Kanunun 26. maddesi ile Özel Tüketim Vergisi Kanunu’nun “Oran veya tutar” baÅŸlıklı 12. maddesinin 2 numaralı fıkrasının (b) bendinde yer alan “tutarın %20’sine tekabül eden” ibaresi madde metninden çıkartılmıştır.
Yapılan deÄŸiÅŸiklik ile ÖTV Kanununa ekli (III) sayılı listenin (B) cetvelinde yer alan bazı tütün mamullerinden alınmakta olan maktu vergi tutarına iliÅŸkin asgari maktu vergi tutarının %20’sine kadar olan sınırlama kaldırılmış, birim ambalajda bulunan mamul için asgari maktu vergi tutarı kadar maktu vergi alınabilmesine iliÅŸkin yetki düzenlenmesi yapılmıştır.
Düzenlemenin yürürlük tarihi, kanunun Resmi Gazete’de yayımlandığı tarih olan 02.08.2024’tür.
6- SERBEST BÖLGELER KANUNU’NDA YAPILAN DEĞİŞİKLİKLER
Mevcut uygulamada, serbest bölgelerdeki üretim faaliyetlerinden elde edilen kazançların tamamı, kurumlar vergisinden istisnadır. Bu istisnanın uygulamasında, üretilen ve satışı yapılan ürünlerin yurt içine ya da yurt dışına satılıp satılmadığının bir ayrımı yapılmamaktadır.
Kanunun 24. maddesi ile Serbest Bölgeler Kanunu’nun geçici 3. maddesinin ikinci fıkrasının (a) bendinin ilk cümlesinde yer alan “imal ettikleri ürünlerin” ibaresi “imal ettikleri ürünlerin yurt dışına” ÅŸeklinde deÄŸiÅŸtirilmiÅŸtir.
Yapılan deÄŸiÅŸiklik ile serbest bölgelerdeki üretim faaliyetlerinden elde edilen kazançların tamamına uygulanan istisna kaldırılmış olup, sadece yurt dışına yapılan satışlardan elde edilen kazançlara kurumlar vergisi istisnası uygulanacaktır. Bu deÄŸiÅŸiklik sonrasında hem yurt içine hem de yurt dışına satışı olan serbest bölgede faaliyet gösteren firmaların, kazançlarını yurt içi ve yurt dışı olarak ikiye ayırması ve yurt içine yapılan satışlardan elde ettikleri kazançlar için kurumlar vergisi istisnasını uygulamaması gerekmektedir.
Düzenleme, 1.1.2025 tarihinden itibaren elde edilen kazançlara uygulanmak üzere yayımı tarihinde yürürlüÄŸe girecektir.
7- DİĞER KANUNLARDA YAPILAN DEĞİŞİKLİKLER
Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanun’da Yapılan DeÄŸiÅŸiklik
Kanunun 1. maddesi ile 6183 sayılı Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanun’un 22/A maddesinin birinci fıkrasının (1) numaralı bendinde yer alan “her türlü ödemelerde,” ibaresi “her türlü ödemelerde (mahkeme kararları ve icra dairelerinin ödeme veya icra emirleri üzerine yapılacak ödemeler dahil)” ÅŸeklinde deÄŸiÅŸtirilmiÅŸtir.
Yapılan deÄŸiÅŸiklik ile Hazine ve Maliye Bakanlığı’na baÄŸlı tahsil dairelerine vadesi geçmiÅŸ borcun bulunmadığına iliÅŸkin belge arama zorunluluÄŸu getirilmesine iliÅŸkin düzenlemenin kapsamına, mahkeme kararları ve icra dairelerinin ödeme veya icra emirleri üzerine yapılacak ödemeler dahil edilmiÅŸtir.
Düzenlemenin yürürlük tarihi, kanunun Resmi Gazete’de yayımlandığı tarih olan 02.08.2024’tür.
Sosyal Sigortalar ve Genel SaÄŸlık Sigortası Kanunu’nda Yapılan DeÄŸiÅŸiklikler
Kanunun 28. maddesi ile 5510 sayılı Sosyal Sigortalar ve Genel SaÄŸlık Sigortası Kanunu’nun 81. maddesinde deÄŸiÅŸiklik yapılmıştır. Yapılan düzenleme ile Kısa Vadeli Sigorta Kolları Prim Oranı %2,00’den %2,25’e artırılmıştır.
Kanunun 30. maddesi ile yapılan deÄŸiÅŸiklik ile aynı kanunun geçici 95. maddesinin ikinci fıkrası yürürlükten kaldırılmış olup, EYT olarak bilinen düzenleme kapsamında emekli olanlar için uygulanan 5 puanlık iÅŸveren primi desteÄŸi kaldırılmıştır.
Düzenlemeler, kanunun Resmi Gazete’de yayımını izleyen ayın başında yürürlüÄŸe girecektir.
Yurt Dışına Çıkış Harcı Hakkında Kanun’da Yapılan DeÄŸiÅŸiklikler
Kanunun 51. maddesi ile Yurt Dışına Çıkış Harcı Hakkında Kanun ile ÇeÅŸitli Kanunlarda DeÄŸiÅŸiklik Yapılması Hakkında Kanun’un 1. maddesinde yapılması deÄŸiÅŸiklik yapılmıştır. Yapılan deÄŸiÅŸiklik ile 150 TL olarak uygulanan yurt dışına çıkış harcı 500 TL’ye artırılmıştır.
Ayrıca söz konusu harç tutarının her yıl yeniden deÄŸerleme oranında artırılmasına yönelik düzenlenmekte yapılmış olup, harcın uygulandığı yılın ocak ayının onuncu günü sonuna kadar yapılan yurt dışına çıkışlarda, bir önceki yılın sonu itibarıyla geçerli tutar üzerinden yapılmış harç ödemeleri için fark alınmayacaktır.
Düzenleme, kanunun Resmi Gazete’de yayımını izleyen onuncu günde yürürlüÄŸe girecektir.
8- VERGİ DAVALARINDA İSTİNAF VE TEMYİZ UYGULAMALARINDA DEĞİŞİKLİK
Bu Kanunun 52 nci, 53 üncü, 54 üncü ve Geçici 1 inci maddesi ile Anayasa Mahkemesi tarafından iptal edilen 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunun ilgili hükümleri yeniden düzenlenmektedir.
Buna göre;
• Konusu 31.000 Türk lirasını geçmeyen; vergi davaları, tam yargı davaları ve idari iÅŸlemlere karşı açılan iptal davaları hakkında idare ve vergi mahkemelerince verilen kararlar kesin olup, bunlara karşı istinaf yoluna baÅŸvurulamayacaktır.
• Konusu 920.000 Türk lirasını aÅŸan; vergi davaları, tam yargı davaları ve idari iÅŸlemler hakkında açılan davalar temyiz edilebilecektir.
• Konusu 270.000 Türk lirasını aşıp 920.000 Türk lirasını aÅŸmayan; vergi davaları, tam yargı davaları ve idari iÅŸlemler hakkında açılan ve istinaf kanun yolu incelemesinde kaldırma kararı üzerine yeniden karar verilen davalar temyiz edilebilecektir.
• Bu Kanunda öngörülen parasal sınırlar; her yıl, bir önceki yıla iliÅŸkin olarak yeniden deÄŸerleme oranında, takvim yılı başından geçerli olmak üzere artırılmak suretiyle uygulanacaktır. Bu ÅŸekilde belirlenen sınırların 1.000 Türk lirasını aÅŸmayan kısımları dikkate alınmayacaktır.
• DuruÅŸma yapılmasının zorunlu olduÄŸu davaların belirlenmesinde davanın açıldığı; 45 inci ve 46 ncı maddeler uyarınca istinaf veya temyiz yoluna baÅŸvurulabilecek kararların belirlenmesinde ise ilk derece mahkemesi veya bölge idare mahkemesince nihai kararın verildiÄŸi tarihteki parasal sınır esas alınacaktır. Ancak nihai karar tarihinden sonra parasal sınırlarda meydana gelen artış, bölge idare mahkemesinin kaldırma veya Danıştayın bozma kararı üzerine yeniden bakılan davalarda uygulanmayacaktır.
Düzenlemenin yürürlük tarihi, kanunun Resmi Gazete’de yayımlandığı tarih olan 02.08.2024’tür.
Söz Konusu Kanuna UlaÅŸmak İçin Tıklayınız...
Yeminli Mali Müşavir