55 Seri No.lu Katma Değer Vergisi Genel Tebliği ile Yapılan Düzenlemeler
04.09.202555 Seri No.lu Katma DeÄŸer Vergisi Genel TebliÄŸi ile Yapılan Düzenlemeler
4/9/2025 tarihli Resmi Gazetede yayımlanan 55 Seri No.lu Tebliğ ile KDV Genel Uygulama Tebliğinde değişiklikler yapılmıştır.
1- Petrol Arama Faaliyetine İlişkin İstisna
KDV Kanununun 13/c maddesinde düzenlenen petrol arama faaliyetinde bulunanlara yapılan teslim ve hizmetlerde KDV istisnası uygulamasında, istisnadan yararlanarak satın aldıkları mal ve hizmetlere iliÅŸkin hazırladığı fatura bilgilerini içeren, faturanın düzenlendiÄŸi ayı takip eden ayın 10. gününe kadar Petrol İşleri Genel MüdürlüÄŸüne verilip 7 gün içinde onaylanan listenin, anılan Genel Müdürlükçe elektronik ortamda Gelir İdaresi BaÅŸkanlığına gönderileceÄŸi belirtilmektedir.
2- Ulusal Güvenlik Amaçlı İmalat Yapan Yüklenici Firmalara Yapılan Teslim ve Hizmetlerde İstisna
KDV Genel Uygulama TebliÄŸinin (II/B-7.1.) bölümünün sonuna eklenen paragrafta, Milli Savunma Bakanlığı veya Savunma Sanayii BaÅŸkanlığı tarafından savunma sanayii projesi olarak onaylanarak ihracına izin verilen uçak, helikopter, gemi, denizaltı, tank, panzer, zırhlı personel taşıyıcı, roket, füze gibi araçların imalatını yapan yüklenici firmalara bu imalata iliÅŸkin yapılacak mal teslimi ve hizmet ifalarının da KDV Kanununun 13/f maddesi kapsamında KDV’den istisna olacağı belirtilmiÅŸtir.
3- Milli Savunma ve İç Güvenlik İhtiyaçlarında Kullanılmak Üzere Taşıt Teslimi
KDV Kanununun 13. maddesine 7555 sayılı Kanunla eklenen (o) bendinde düzenlenen, münhasıran milli savunma ve iç güvenlik ihtiyaçlarında kullanılmak üzere Millî Savunma Bakanlığı, İçiÅŸleri Bakanlığı, Savunma Sanayii BaÅŸkanlığı ve Millî İstihbarat TeÅŸkilatı BaÅŸkanlığına araç tesliminde KDV istisnası uygulanmasına iliÅŸkin usul ve esaslar açıklanmaktadır.
Buna göre istisna kapsamına:
• 87.03 tarife pozisyonunda yer alan araçlardan sadece hafif ticari araç (panelvan) türü araçlar,
• 87.04 tarife pozisyonundaki eÅŸya taşımaya mahsus araçlar,
• 87.11 tarife pozisyonundaki motosikletler,
girmektedir.
Yukarıda sayılan kuruluÅŸlar, istisna kapsamında temin edeceÄŸi taşıtlara iliÅŸkin liste ile birlikte bulundukları yer Defterdarlığına baÅŸvurarak istisna belgesi (EK:34) alıp, taşıt listesini onaylatacaktır. Bu belge ve eki liste yurt içindeki satıcılara veya gümrük idarelerine ibraz edilmek suretiyle söz konusu araçların tesliminde veya ithalinde KDV uygulanmayacaktır.
Bu istisna kapsamında yapılan taşıt teslimi, teslimin yapıldığı vergilendirme dönemine ait KDV beyannamesinin “İstisnalar-DiÄŸer İade Hakkı DoÄŸuran İşlemler” kulakçığının, “Tam İstisna Kapsamına Giren İşlemler” tablosunda, 344 kod numaralı “Milli Savunma ve İç Güvenlik İhtiyaçlarında Kullanılmak Üzere Taşıt Teslimi” satırı aracılığıyla beyan edilecektir. Bu satırın “Teslim ve Hizmet Tutarı” sütununa istisnaya konu teslimin KDV hariç tutarı, “Yüklenilen KDV” sütununa bu teslime iliÅŸkin alış ve giderlere ait belgelerde gösterilen toplam KDV tutarı yazılacaktır. İade talep etmek istemeyen mükellefler “Yüklenilen KDV” sütununa “0” yazmalıdır.
İstisna kapsamında satış yapan mükelleflerin yüklendiÄŸi ve indiremediÄŸi KDV’nin mahsuben iadesinde, aranılan belgelerin ibrazı halinde miktarına bakılmaksızın vergi inceleme raporu, YMM raporu ve teminat aranmayacak, 50.000 TL’yi aÅŸmayan nakden iade talepleri vergi inceleme raporu, YMM raporu ve teminat aranmadan, 50.000 TL’yi aÅŸan kısmın nakden iadesi, vergi inceleme raporu veya YMM raporuna göre yerine getirilecektir.
Satıcının belge olmadan istisna uygulaması halinde, ziyaa uÄŸratılan vergi, ceza, zam ve faizlerden satıcı ile birlikte kendisine teslim yapılan ilgili kuruluÅŸ da müteselsilen sorumlu tutulacaktır. Kendisine istisna belgesi ibraz edilen satıcı mükellefçe, baÅŸka bir ÅŸart aramaksızın istisna uygulanacak, daha sonra iÅŸlemin, istisna için ilgili düzenlemelerde belirtilen ÅŸartları baÅŸtan taşımadığı ya da ÅŸartların daha sonra ihlal edildiÄŸinin tespiti halinde, ziyaa uÄŸratılan vergi ile buna baÄŸlı ceza, faiz ve zamlar, kendisine istisna kapsamında teslim yapılan kuruluÅŸtan aranacaktır.
4- İmalat Sanayii ile Turizme Yönelik Yatırım TeÅŸvik Belgesine İliÅŸkin İstisna Sürelerinin Uzatılması
İmalat sanayii ile turizme yönelik yatırım teÅŸvik belgesi sahibi mükelleflere belge kapsamındaki inÅŸaat iÅŸlerine iliÅŸkin mal teslimleri ve hizmet ifalarının 31/12/2025 tarihine kadar KDV’den istisna olduÄŸuna dair KDV Kanununun geçici 37. maddesinde düzenlenen istisna uygulamasına iliÅŸkin KDV Genel Uygulama TebliÄŸinin (II/E-7/A.1.) bölümünde yer alan açıklamalara, 9770 sayılı CumhurbaÅŸkanı Kararıyla istisnanın süresinin 31/12/2028 tarihine kadar uzatıldığı belirtilmektedir.
5- Mazbut Vakıfların Mülkiyetinde Bulunan Taşınmazların Satışında İstisna
KDV Kanununun 17/4-p maddesine 7555 sayılı Kanunla eklenen hüküm uyarınca, Vakıflar Genel MüdürlüÄŸünün yönettiÄŸi ve temsil ettiÄŸi mazbut vakıfların mülkiyetinde bulunan taşınmazların satışının KDV’den istisna olduÄŸu, Genel MüdürlüÄŸün mülkiyetindeki taşınmazlar ile Genel Müdürlük tarafından yönetilmeyen veya temsil edilmeyen vakıfların mülkiyetinde bulunan taşınmazların satışının ise istisna kapsamına girmediÄŸine dair açıklamalar, KDV Genel Uygulama TebliÄŸinin (II/F-4.15.) bölümüne eklenerek, bu bölümün baÅŸlığı deÄŸiÅŸtirilmiÅŸtir.
6- ÖTV Teminatının İthalde KDV Matrahına Dahil Edilmesi
KDV Kanununun 21. maddesinde 7555 sayılı Kanunla yapılan düzenleme çerçevesinde, ÖTV Kanunu eki (I) sayılı listedeki malların ithalinde alınan teminatın hesaplanmasına esas ÖTV tutarının, ithalatta KDV matrahına dahil edildiÄŸi, dolayısıyla söz konusu malların ithalinde bu tutar dahil malın ithalat bedeli üzerinden KDV hesaplanacağı, ithalat sırasında ödenen ve gümrük makbuzu üzerinde gösterilen KDV’nin, mükellefler tarafından indirim konusu yapılmasının mümkün olduÄŸu açıklanarak, KDV Genel Uygulama TebliÄŸinin (III/A-2.) bölümünde konuyla ilgili örnekler verilmiÅŸtir.
7- İade Hakkı DoÄŸuran İşlemlere İliÅŸkin Yüklenilen KDV’ye ATİK’lerden Pay Verilmesi
KDV Genel Uygulama TebliÄŸinin (IV/A3-1.3.) bölümünün sonuna, mükelleflerin iadeye konu iÅŸlemleri ile ilgili olarak KDV ödemeksizin temin ettiÄŸi mal ve hizmet alımlarına iliÅŸkin KDV iadesi talep etmelerinin mümkün olmadığı, bu durumda, iade hakkı doÄŸuran iÅŸlem bedeli ile KDV’siz yapılan alım bedeli arasındaki farka genel vergi oranı uygulanmak suretiyle azami iade edilebilir KDV tutarının bulunacağı açıklandıktan sonra;
• ATİK'e iliÅŸkin yüklenilen KDV tutarından, ATİK'in iade hakkı doÄŸuran iÅŸlemlerde fiilen kullanılmaya baÅŸlandığı tarihten itibaren bu iÅŸlemlere iliÅŸkin yüklenilen ve indirim yoluyla giderilemeyen kısmı itibarıyla pay verilmesinin mümkün olduÄŸu,
• İade talebine konu iÅŸlem bedelinin, ATİK'in aktife alınarak fiilen kullanılmaya baÅŸlandığı dönemden itibaren iade talep edilen dönem dahil ATİK'in kullanıldığı tüm iÅŸlemlerin toplam bedeline oranlanması ve ATİK'e iliÅŸkin yüklenilen KDV'den iade talebine konu iÅŸleme ait orana isabet eden tutarda pay verilmesi gerektiÄŸi,
• ATİK'in sonraki dönemlerde de iade hakkı doÄŸuran iÅŸlemlerde kullanılması halinde iade talep edilen dönem dahil iade hakkı doÄŸuran iÅŸlem bedelleri toplamının bu dönem dahil ATİK'in kullanıldığı toplam iÅŸlem bedeline oranlanması suretiyle ATİK'ten iade hesabına pay verilebilecek KDV tutarının belirleneceÄŸi, önceki dönemlerde bu ATİK'ten iade hesabına pay verilen KDV tutarı düÅŸüldükten sonra kalan tutarın, bu dönemdeki iade hesabına pay verilecek KDV tutarı olacağı,
• Ayrıca, her dönem için yapılacak oranlama sonucunda bulunan ATİK'e iliÅŸkin yüklenilen KDV'den iade hesabına verilebilecek azami pay tutarı ile önceki dönemlerde ATİK'e iliÅŸkin yüklenilen KDV'den iade hesabına verilen pay tutarları toplamı arasındaki fark kadar ilgili dönemde iade hesabına pay verileceÄŸinden, bu farkın negatif olması halinde bu dönemde ATİK'e iliÅŸkin yüklenilen KDV'den iade hesabına pay verilemeyeceÄŸi,
• İlgili dönemde iade hakkı doÄŸuran iÅŸlemleri nedeniyle doÄŸrudan yüklenimleri ve genel giderlerden verilen pay sonrasında iade hesabına o dönemde ATİK'e iliÅŸkin yüklenilen KDV'den verilebilecek azami pay tutarından daha az tutarda pay verilmiÅŸ olması halinde, iade hesabına dahil edilemeyen bu ATİK KDV pay tutarının, sonraki dönemlerde oranlama yapılmadan doÄŸrudan iade hesabına dahil edilmesinin mümkün olmadığı,
• İade hesabına ATİK'lerden verilecek pay tutarı hesabının, ATİK’lerin aktife alınarak fiilen kullanılmaya baÅŸlandığı tarihten itibaren iade hakkı doÄŸuran iÅŸlemler ile toplam iÅŸlemlerin bedeli dikkate alınmak suretiyle her bir ATİK için ayrı ayrı yapılması gerektiÄŸi,
• Ancak birden fazla ATİK kullanılarak üretim yapan iÅŸletmelerde, iade hakkı doÄŸuran iÅŸlemlerde kullanılan ve aynı vergilendirme döneminde aktife kaydedilen ATİK’ler için ayrı ayrı hesaplama yapılmasına gerek olmayıp bu ATİK’ler için tek bir hesaplama yapılmasının mümkün olduÄŸu,
belirtilmektedir.
TebliÄŸe eklenen bölümde, bu açıklamalar iliÅŸkin ayrıntılı bir örnek verilmekte ve mükellefler tarafından ATİK’e iliÅŸkin yüklenilen KDV’den iade hesabına pay verilmesi durumunda iade dosyasına eklenmesi öngörülen tablo yer almaktadır.
8- İade Hakkı Doğuran İşlemlerde İade Talebinde Bulunabilecek Asgari Tutar
KDV Genel Uygulama TebliÄŸinin iade hakkı doÄŸuran iÅŸlemlerde iade talebinde bulunulabilecek asgari tutara iliÅŸkin (IV-A3/1.7.) bölümüne, 9582 sayılı CumhurbaÅŸkanı Kararıyla 1/4/2025 tarihinden itibaren yapılan iÅŸlemlere uygulanmak üzere mükelleflerin iade hakkı doÄŸuran iÅŸlemlerinde iade talebinde bulunabilecekleri asgari tutarın 10.000 TL olarak belirlendiÄŸine iliÅŸkin açıklama eklenmiÅŸtir.
KDV Genel Uygulama TebliÄŸinde DeÄŸiÅŸiklik Yapılmasına Dair 55 Seri No.lu TebliÄŸ, Resmi Gazetede yayımlandığı 4 Eylül 2025 tarihinde yürürlüÄŸe girmiÅŸtir.
Söz Konusu TebliÄŸe UlaÅŸmak İçin Tıklayınız...
Yeminli Mali Müşavir